Deze Volkswagen ID.7 Pro S komt 794 kilometer ver op een volle accu.

Recent onderstreepte de elektrische Volkswagen ID.7 Pro S tijdens een praktijktest zijn indrukwekkende rijbereik op één enkele acculading. Onder leiding van Felix Egolf, een specialist in het rijden van lange afstanden in elektrische auto’s, overbrugde een team van Volkswagen Zwitserland op succesvolle wijze een afstand van 794 kilometer zonder bijladen. Daarmee overtrof het team ruimschoots de officieel vastgestelde WLTP-actieradius (gecombineerd) van 709 kilometer** waarmee de ID.7 Pro S zich onderscheidt. De limousine reed die afstand tijdens de praktijktest onder normale verkeerscondities, op de openbare weg.

Dat de ID.7 Pro S niet alleen een heel comfortabele, maar ook een zeer zuinige elektrische reis-limousine is, bewees hij eerder dit jaar al tijdens een uitgebreide roadtrip door Zwitserland. Ditmaal namen de Zwitsers zelf de proef op de som tijdens een bijzondere praktijktest. Daarbij reed de ID.7 Pro S een indrukwekkende recordafstand op een ongeveer 81 kilometer lang parcours in de omgeving van Zug, ten zuiden van Zürich. De lay-out van het parcours was een afspiegeling van het dagelijkse verkeer en bevatte hoofdwegen, snelweggedeelten en glooiende secundaire wegen. De ID.7 Pro S legde in totaal 794 kilometer af op slechts één acculading. Dit komt ongeveer overeen met de route van Bazel naar Emden in Noord-Duitsland, waar de ID.7 wordt gebouwd. Het gemiddelde verbruik lag met 10,3 kWh/100 km uitzonderlijk laag. Ter vergelijking: de laagste WLTP-waarde van de ID.7 is 13,6 kWh/100 km. Omgerekend naar diesel komt het gemiddeld behaalde verbruik overeen met slechts zo’n 1,1 liter op 100 kilometer.

De afstand van 794 kilometer werd medio vorige week overdag gereden, onder normale verkeersomstandigheden, bij een gemiddelde snelheid van 51 km/u. Uiteindelijk gaf de teller nog twee kilometer aan resterend rijbereik aan. Nog een interessant feitje: de gereden auto was niet eens de meest range-vriendelijke versie van de ID.7 Pro S. Volgens WLTP-berekeningen zou de auto - die was voorzien van optionele zaken als het Comfortpakket, het IQ.DRIVE-assistentiepakket, het Plus-exterieurpakket en een warmtepomp - normaliter een WLTP-actieradius van 700 kilometer** hebben gehaald.

Zo ver mogelijk elektrisch rijden met zo weinig mogelijk energie.

Extreem energiezuinig rijden is het vakgebied van Felix Egolf (what’s in a name), een zogenaamde hypermiler. In 2020 en 2021 voltooide de Zwitser twee recordritten in de ID.3. Eén keer overtrof hij de theoretische actieradius van de ID.3 1st van Zwickau (Duitsland) naar Schaffhausen (Zwitserland) ruimschoots met een afgelegde rijafstand van 531 kilometer. Bij de tweede recordpoging met een grotere accu haalde de ID.3 Pro S zelfs 602 kilometer op één acculading, op een route over 15 Alpenpassen en met 13.000 hoogtemeters.

Volkswagen ID.7 Pro S – efficiency-kampioen.

Dankzij de nieuwe efficiëntie aandrijflijn en uitstekende aerodynamica (met afhankelijk van de uitrusting een zeer gunstige Cd-waarde van 0,23) is de ID.7 Pro S een kampioen in zuinig rijden. Afhankelijk van de optionele uitrusting noteert de elektrische Volkswagen een gecombineerd WLTP-verbruik van 16,2 tot 13,6 kWh/100 km**. In combinatie met de meest actieradiusgunstige uitrusting bedraagt ​​de WLTP-actieradius maximaal 709 kilometer**. Daarbij laadt de ID.7 Pro S in 10 minuten ca. 244 kilometer aan nieuw rijbereik bij, dankzij een laadvermogen van 200 kW. In ongeveer 26 minuten is het accupakket weer van 10 tot 80 procent opgeladen.

De informatie in dit nieuwsbericht was actueel op de datum van publicatie. Wijzigingen in modellen, uitvoeringen, prijzen, technische specificaties, afbeeldingen, of andere informatie zijn te allen tijde voorbehouden. Genoemde prijzen betreffen consumentenadviesprijzen. Het staat dealers en servicepartners vrij eigen verkoopprijzen en kortingen te hanteren. Aan de inhoud van dit nieuwsbericht kunnen geen rechten worden ontleend.

* Alle prijzen vermeld in dit nieuwsbericht zijn, tenzij anders vermeld inclusief BTW en BPM, kosten rijklaarmaken, recyclingbijdrage en legeskosten. Zie voor verkoopinformatie volkswagen.nl.

VW ID.7 Pro S: vanaf € 60.990,- bij Pouw.

De Volkswagen ID.7 Pro S en Tourer Pro S vertrouwen op de bekende 210 kW/286 sterke elektromotor in combinatie met het nieuwe 86 kWh accupakket. Wat uitrusting betreft onderscheiden beide modellen zich door onder meer 19 inch lichtmetalen velgen, LED-koplampen, Keyless Access, 2-zone automatische airconditioning, verwarmde voorstoelen en stuurwiel, multimediasysteem Ready to Discover (38,1 cm touchdisplay en 8+1 speakers), een augmented reality head-up display en een achteruitrijcamera. De ID.7 Pro S is er vanaf € 60.990*, de Tourer begint bij € 61.990*.

Voor wie nog meer luxe wil, is er de ID.7 Pro S in de complete Business-uitvoering, met bijvoorbeeld LED Matrix-verlichting, Ergo-Active voorstoelen, Navigatie Discover Pro Max met een 38,1 cm touchdisplay en 8+1 speakers, Park Assist Pro, een elektrisch bediende achterklep met Easy Open/Close en een 360 graden camera. De ID.7 Pro S Business is er vanaf € 63.490* (Tourer: € 64.490*).