De Volkswagen ID. Buzz GTX is de krachtigste Bulli ooit

Volkswagen presenteert de sportieve ID. Buzz GTX. Met een elektromotor op de voor- en achteras heeft het nieuwe topmodel binnen de ID. Buzz-range standaard vierwielaandrijving. Het systeemvermogen bedraagt 250 kW/340 pk en het maximale koppel liefst 560 Nm. De acceleratie van 0-100 km/u vergt 6,5 seconden. Het samenspel van power en grip leidt ook tot een trekvermogen van 1.600-1.800 kg. De reguliere versie van de ID. Buzz GTX heeft een nieuw 79 kWh accupakket; de versie met lange wielbasis krijgt een 86 kWh batterij. De krachtigste Bulli’s ooit komen in de tweede helft van dit jaar op de markt.

De ID. Buzz GTX staat voor een unieke combinatie van sportieve prestaties en praktische inzetbaarheid. De versie met reguliere wielbasis mag aanhangers met een gewicht tot 1.800 kg trekken. Voor de ID. Buzz GTX met lange wielbasis is dit 1.600 kg. De overige ID. Buzz-modellen brengen het tot 1.200 kg. De elektrische 4MOTION vierwielaandrijving bewijst zijn diensten op overtuigende wijze bij het trekken van zware aanhangers of op een losse ondergrond. Ook het laadgemak is groot. De ID. Buzz GTX-versie met reguliere wielbasis (79 kWh) is geschikt voor snelladen met 185 kW. De lange versie met het 86 kWh accupakket is met 200 kW te laden. Voor beide versies geldt dat het opladen van 10-80% zo’n 25 minuten duurt. 

Sportieve GTX-kenmerken

Al op het eerste gezicht wordt de sportieve inslag van de ID. Buzz GTX duidelijk. Aan de voorzijde is de GTX-bumper met een luchtinlaat in honingraatdesign de blikvanger. IQ. LIGHT LED matrixverlichting is standaard. De LED-dagrijverlichting in pijlpuntvorm is een nieuw GTX-kenmerk. Carrosserie-elementen als de grille, luchtgeleiders, behuizing van de buitenspiegels en GTX-logo’s zijn uitgevoerd in hoogglans zwart. Optioneel zijn 21 inch lichtmetalen velgen leverbaar. Daarbij is er keuze uit diverse nieuwe designs.

Ook van binnen is de ID.Buzz GTX sportief

Het sportieve GTX-gevoel leeft ook in het interieur. De GTX-modellen zijn de enige binnen de ID. Buzz-range met zwarte hemelbekleding. De elektrisch verstelbare comfortstoelen met geheugenfunctie zijn uitgevoerd in GTX-design. Daarbij springen ArtVelours bekleding in diamantpatroon en de afwerking met rode stiksels in het oog. Ook bij het multifunctionele stuurwiel met GTX-aanduiding vallen rode stiksels en accenten op. 

Zo zit het

De ID. Buzz met reguliere of lange wielbasis is er als vijfzitter met een driezits achterbank die in twee ongelijke delen is neer te klappen of als zeszitter met twee individuele stoelen op de tweede en derde rij. De versie met lange wielbasis is er ook als zevenzitter met een bank voor drie in het midden en twee individuele stoelen op de derde rij. De zitplaatsen op de tweede rij zijn over een lengte van 15 cm (reguliere wielbasis) of 20 cm (lange wielbasis) te verschuiven. De zitplaats voor de passagier voorin, de buitenste zitplaatsen op de tweede rij en de stoelen op de derde zitrij zijn voorzien van ISOFIX-bevestigingspunten voor kinderzitjes.

Ruimte in de VW ID.Buzz GTX

In de vijfzits ID. Buzz GTX met reguliere wielbasis heeft de bagageruimte een inhoud die kan variëren van 1.121-2.123 liter. De ID. Buzz met lange wielbasis biedt nog meer ruimte: van 1.340 liter met de achterbank in normale positie tot maar liefst 2.496 liter. Zelfs met alle zitplaatsen in gebruik is in de zevenzits uitvoering nog altijd een volume van 306 liter beschikbaar. Voor alle versies is een Multiflex variabele laadvloer met twee opvouwbare boxen beschikbaar. Hiermee is bij neergeklapte achterste zitplaatsen een volledig vlakke laadvloer te realiseren. 


 

De ID.Buzz GTX goed in beeld

Infotainment op zijn modernst – inclusief ChatGPT

De ID. Buzz heeft standaard een nieuw infotainmentsysteem met een eenvoudige menustructuur, nieuwe graphics en een nog snellere processor. Het centrale touchdisplay heeft nu een diameter van 33 cm (voorheen 30). Daarin is een handig, verlicht aanraakvlak voor de temperatuur- en volume-instellingen geïntegreerd. Voor het eerst is de ID. Buzz er ook met een head-up display. 

Veel functies zijn met natuurlijk spraakgebruik te bedienen. Door de integratie van ChatGPT is het zelfs mogelijk om vragen over uiteenlopende onderwerpen te stellen. Ook de Wellness-app is nieuw. Met diverse programma’s voor tijdens het rijden en gedurende (laad)pauzes draagt de app bij aan het welzijn. 

Fijne en veilige assistentie

In de ID. Buzz krijgt de bestuurder assistentie van geavanceerde rijhulpsystemen. Park Assist Plus heeft nu een functie die het mogelijk maakt om de ID. Buzz via een app op afstand te parkeren. Ook exit warning is nieuw. Dit waarschuwt bij het openen van een deur voor achteropkomend verkeer. Zo nodig verhindert het systeem het openen van de deur(en) voor even. 

ID.Buzz Samba!

De ID. Buzz GTX met lange wielbasis is optioneel leverbaar met het grootste panoramische glazen dak (1,54 x 0,93 meter) dat ooit door Volkswagen werd ontwikkeld. In het dak zijn elektronisch aanstuurbare vloeibare kristallen geïntegreerd. Daardoor volstaat een druk op de knop of een stemcommando om te switchen van transparant naar ondoorzichtig en omgekeerd. Met dit dak laat de lange ID. Buzz GTX het Samba-bus gevoel uit de jaren ’50 herleven.

De ID. Buzz rolt van de band in het Duitse Hannover en wordt in Nederland geleverd inclusief tot 7 jaar onderhoud. De ID. Buzz GTX-modellen worden in de tweede helft van dit jaar in Nederland verwacht. Meer informatie, specificaties en prijzen worden in aanloop naar de marktintroductie bekendgemaakt.

De informatie in dit nieuwsbericht was actueel op de datum van publicatie. Wijzigingen in modellen, uitvoeringen, prijzen, technische specificaties, afbeeldingen, of andere informatie zijn te allen tijde voorbehouden. Genoemde prijzen betreffen consumentenadviesprijzen. Het staat dealers en servicepartners vrij eigen verkoopprijzen en kortingen te hanteren. Aan de inhoud van dit nieuwsbericht kunnen geen rechten worden ontleend.