Zo hoef jij je geen zorgen te maken over parkeren met de Volkswagen Tayron.

De nieuwe Volkswagen Tayron komt begin 2025 op de markt. Met een lengte van 4,77 meter, een breedte van 1,85 m en een hoogte van 1,66 meter zie je ‘m niet gauw over het hoofd. Door zijn royale afmetingen kun je er prima met zijn zevenen mee op avontuur. Daarbij hoef je je over het parkeren geen zorgen te maken: met Park Assist Plus en Park Assist Pro neemt de Tayron dat gewoon van je over. 

Parkeren is met de meeste auto’s wel een dingetje. Als je in een drukke stad een plekje ziet, vraag je je soms af het niet nét te krap is. Wachtende auto’s maken het kijken, sturen en remmen tijdens een parkeermanoeuvre er niet relaxter op. Een kostbaar foutje is dan zo gemaakt. Daarom beschikt elke Volkswagen Tayron standaard over Park Assist Plus. Dit systeem heeft een scherpe kijk op parkeren – tijdens het rijden (snelheden tot 40 km/u) herkent het dankzij sensoren en camera’s geschikte parkeerplekken – niet alleen parallel aan de weg, maar ook haaks op de rijrichting. Als de Tayron een plekje heeft gevonden, maakt hij dat duidelijk via een graphic op het multimediascherm. Je brengt de auto dan tot stilstand en aansluitend druk je op de start-button naast de weergave van het beoogde parkeervak. Laat de rem los, haal de handen van het stuur en geniet vanaf dat moment van pure magie: de Tayron voert volautomatisch alle stuur-, rem- en acceleratieacties uit die nodig zijn voor het inparkeren. Zelfs tijdens het parkeren blijft de Tayron scherp. Als er onverhoopt een obstakel of een andere weggebruiker opduikt in het gewenste vak, remt hij automatisch af. Uiteraard kun je zelf ook op elk gewenst moment ingrijpen. Hoe dan ook, Park Assist Plus voert de manoeuvre vlot en veilig uit. Je krijgt een seintje als de actie is afgerond en het systeem activeert zelfs de parkeerrem. Uiteraard kan Park Assist Plus je ook weer helpen bij het verlaten van de parkeerplek.

Parkeren met geheugen in de nieuwe Tayron.

Er zijn van die parkeerplekken die je vaker gebruikt, bijvoorbeeld thuis of op het werk. Dan komt de geheugenfunctie van Park Assist Plus in beeld. De slimme parkeerhulp onthoudt namelijk de laatste 50 gereden meters en de parkeeractie die daarop volgde. Met een druk op de virtuele knop van het infotainmentsysteem sla je die laatste manoeuvre op. De Tayron kan tot wel vijf plekken automatisch herkennen en daar feilloos parkeren. 

Park Assist Pro in de VW Tayron.

Het kan nóg mooier. Er zijn ook plekken waar je weliswaar kunt inparkeren, maar die zó krap zijn dat je dan zelf niet of nauwelijks meer kunt uitstappen. Dan komt het optionele Park Assist Pro goed van pas. Dit systeem kan alles wat Park Assist Plus ook kan, maar stelt je in staat om voor het inparkeren uit te stappen. Via de Park Assist Pro app kun je de parkeermanoeuvre laten uitvoeren. Oftewel: parkeren met afstandsbediening. Ook het weer wegrijden vanuit de krappe parkeerplek is mogelijk via de app. De auto rijdt na een druk op de knop zelfstandig weg en stopt zodra er ruimte is om weer in te stappen. Vanaf dat moment ben je zelf weer volledig in controle. Dankzij de parkeerkunsten van de Volkswagen Tayron kun je als bestuurder focussen op het comfort, de veelzijdigheid en het rijplezier waar hij voor staat.

De informatie in dit nieuwsbericht was actueel op de datum van publicatie. Wijzigingen in modellen, uitvoeringen, prijzen, technische specificaties, afbeeldingen, of andere informatie zijn te allen tijde voorbehouden. Genoemde prijzen betreffen consumentenadviesprijzen. Het staat dealers en servicepartners vrij eigen verkoopprijzen en kortingen te hanteren. Aan de inhoud van dit nieuwsbericht kunnen geen rechten worden ontleend.

* Alle prijzen vermeld in dit nieuwsbericht zijn, tenzij anders vermeld inclusief BTW en BPM, kosten rijklaarmaken, recyclingbijdrage en legeskosten. Zie voor verkoopinformatie volkswagen.nl.