De nieuwe Volkswagen Tayron is onthuld.

Volkswagen heeft de Tayron gepresenteerd, een nieuwe, grote SUV met ruimte voor vijf tot zeven inzittenden, die tussen de exclusieve Touareg en de populaire Tiguan zit. De Tayron is gebaseerd op het modulaire MQB Evo-platform, dat ook de basis vormt voor modellen als de Tiguan en Passat. Hij is volledig ontwikkeld in Wolfsburg, waar hij ook zal worden gebouwd.

De Volkswagen Tayron - Stoer uiterlijk en heel veel ruimte.

  • Nieuwe SUV van Volkswagen: De Tayron zit tussen de Tiguan en Touareg in
     
  • Hightech features: HD LED-matrixkoplampen, massagestoelen en verfijnd DCC-onderstel
     
  • Stoer uiterlijk en heel veel ruimte: 885 liter bagageruimte en optioneel 7 zitplaatsen
     
  • Altijd hybride: plug-in variant eHybrid is hét alternatief voor elektrische auto voor dagelijks gebruik dankzij elektrische range van maximaal 125 km (WLTP)
     
  • Uitsluitend voor de Europese markt: ontwikkeld en gebouwd in Wolfsburg

Twee uitvoeringen: de Tayron Life Edition en R-Line Edition.

De Tayron wordt in Nederland gelanceerd met twee uitrustingslijnen: Life Edition en R-Line Edition.

Het gamma begint met de Tayron Life Edition, die standaard al is voorzien van een automatische airco met drie zones, sfeerverlichting met 10 kleuren, negen airbags, driving experience control (regelt de rijprofielen, het audiovolume en de activering van Atmospheres als voorgeprogrammeerde licht- en audiofunctie), zonwering in de achterportieren, draadloze App-Connect (voor Apple CarPlay en Android Auto), een digitaal instrumentarium, LED-koplampen inclusief automatische grootlichtregeling (Light Assist) en een verlicht Volkswagen-logo voor en achter.

Boven de Life Edition staat de topversie R-Line Edition, die qua specificaties gelijkwaardig is, maar de nadruk legt op dynamiek. De sportieve Tayron R-Line wordt gekenmerkt door details als sportstoelen in ArtVelours met geïntegreerde hoofdsteunen, veelvuldig gebruik van ArtVelours in het dashboard en de portieren, sierlijsten in aluminiumlook, bumpers in R-Line-design en 20 inch lichtmetalen velgen. De R-Line Edition is ook uitgerust met LED Plus-koplampen (inclusief dynamisch bochtlicht) en sfeerverlichting in 30 kleuren. Op beide versies zijn diverse optiepakketten beschikbaar.

Veiligheid boven alles.

Het scala aan standaard assistentiesystemen aan boord van de Volkswagen Tayron is ook uitgebreid. Deze omvatten:

  • Adaptieve Cruise Control (ACC)
  • De remfunctie voor tegemoetkomende auto's bij het afslaan
  • Een systeem om van rijstrook te veranderen (Side Assist)
  • Rijstrookbehoudassistent (Lane Assist)
  • Een automatisch noodremsysteem inclusief voetgangers- en fietsersbewaking (Front Assist)
  • Park Assist Plus
  • Een achteruitrijcamera en verkeerstekenherkenning
  • Rijstrookwisselsysteem dat - binnen de grenzen van het systeem - kan voorkomen dat een van de portieren wordt geopend als een voertuig van achteren nadert.

Andere optionele uitrusting voor de Tayron zijn een adaptief onderstel (Dynamic Chassis Control Pro) met instelbare dempers en de geavanceerde IQ.LIGHT HD LED Matrix koplampen van Volkswagen met interactieve verlichtingsfuncties. Daarnaast zijn leverbaar: de nieuwe IDA spraakassistent met ChatGPT integratie (AI, artificial intelligence), een groot kantelbaar en verschuifbaar panoramisch schuifdak, een Harman Kardon geluidssysteem met een muziekvermogen van 700 W en een hoogwaardig lederpakket met elektrisch verstelbare ergoActive Plus stoelen inclusief massage- en ventilatiefuncties. Tot de uitrustingsopties behoren daarnaast innovatieve hulpsystemen zoals Travel Assist, dat over het hele snelheidsbereik assistentie biedt bij de geleiding in lengte- en dwarsrichting.

Als Tayron eHybrid of mild-hybride eTSI.

Volkswagen biedt de Tayron in Nederland aan met twee plug-in hybride aandrijvingen (eHybrid) en een mild-hybride aandrijving (eTSI). 

Het vermogensspectrum loopt van 110 kW/150 pk voor de eTSI tot 150 kW/204 pk of zelfs 200 kW/272 pk voor de eHybrid. Alle Tayron-versies zijn standaard uitgerust met de volledig automatische DSG-versnellingsbak en zijn voorwielaangedreven. Zowel de Tayron Life Edition als de R-Line Edition zijn verkrijgbaar met de 110 kW/150 pk mild-hybride eTSI, voorzien van een 48V-systeem en actieve cilinderuitschakeling (ACTplus). De twee plug-in hybride (eHybrid) aandrijflijnen leveren een groot elektrisch rijbereik voor dagelijks gebruik, waardoor de Tayron een alternatief is voor een volledig elektrisch model. Tegelijkertijd maken beide Tayron eHybrid-versies indruk op lange afstanden met een groot totaal bereik van ongeveer 850 km en zeer lage verbruikswaarden. In de basisversie levert de combinatie van viercilinder turbomotor plus elektrische aandrijfmotor een systeemvermogen van 150 kW/204 pk; daarboven is een krachtige 200 kW/272 pk eHybrid verkrijgbaar. Dankzij de 19,7 kWh (netto) accu voorspelt Volkswagen een elektrische actieradius van 125 km* (WLTP) voor de Tayron eHybrid modellen. De accu kan worden opgeladen met maximaal 11 kW bij een AC-lader en met maximaal 40 kW bij DC snellaadstations.

De nieuwe VW Tayron is vanaf november 2024 bestelbaar.

De Volkswagen Tayron is vanaf november te configureren en te bestellen. Vanaf maart 2025 worden de eerste modellen bij Pouw in de showroom verwacht. Prijzen worden in een later stadium nog bekendgemaakt. De Tayron wordt geleverd met 4 jaar fabrieksgarantie.

De informatie in dit nieuwsbericht was actueel op de datum van publicatie. Wijzigingen in modellen, uitvoeringen, prijzen, technische specificaties, afbeeldingen, of andere informatie zijn te allen tijde voorbehouden. Genoemde prijzen betreffen consumentenadviesprijzen. Het staat dealers en servicepartners vrij eigen verkoopprijzen en kortingen te hanteren. Aan de inhoud van dit nieuwsbericht kunnen geen rechten worden ontleend.

* Alle prijzen vermeld in dit nieuwsbericht zijn, tenzij anders vermeld inclusief BTW en BPM, kosten rijklaarmaken, recyclingbijdrage en legeskosten. Zie voor verkoopinformatie volkswagen.nl.