Dit zijn de nieuwe Volkswagen Golf GTI, GTD en GTE!

De nieuwe Volkswagen Golf GTI is officieel hier! De unieke hot hatch steelt al 45 jaar de harten van fans over de hele wereld. Het icoon van Volkswagen is in de tussentijd in drie verschillende uitvoeringen te vinden, allen met een zeer krachtige en efficiënte aandrijflijn. De nieuwe Volkswagen Golf GTI, GTE en GTD beleven volgende week tijdens de Autosalon van Genève hun werelddebuut. 

Golf GTI – een nieuw design  

De sportieve drieling van Volkswagen is uiteraard direct te herkennen aan de unieke designdetails die al vele decennia hot items zijn bij berijders en bewonderaars. Het opvallende front met grote, open honingraat grille, de X-vormige mistlampen en de LED-dagrijverlichting over de gehele breedte, is volledig nieuw en toch heel herkenbaar. Net als bij de vorige generaties zijn de karakteristieke designdetails rood van kleur op GTI, blauw op de GTE en zilver op de GTD. Van opzij maken de sportieve Golf-modellen indruk met extra brede sideskirts die vloeiend harmoniëren met de voorbumper en de achterskirt. Aan de achterzijde vallen de brede schouders, de grote dakspoiler en de sportieve diffuser op. De GTI heeft links en rechts de kenmerkende grote uitlaatpijpen, de GTD een dubbele uitlaatpijp links en bij de GTE zijn ze niet zichtbaar.

Hightech interieur

Het interieur van de Golf 8 GTI, GTE en GTD heeft een grote verandering ondergaan. Ze zijn alle drie standaard uitgerust met een volledig digitale Innovision Cockpit met grote schermen en het binnenste bevat nauwelijks nog fysieke knoppen. Uiteraard is het hightech interieur voorzien van de kenmerkende GTI details zoals de pookknop in de vorm van een zwarte golfbal (handbak), de sportstoelen met ruitjesbekleding en vele designdetails, die rood in de nieuwe GTI, blauw in de GTE en zilver in de Golf GTD zijn. De sfeerverlichting is in dertig verschillende kleuren in te stellen en de speciale startknop pulseert in rood bij het starten van de motor.

Drie krachtige en efficiënte aandrijflijnen

Het sportieve trio van Volkswagen biedt keuze uit drie verschillende aandrijflijnen. De Golf GTI wordt aangedreven door de 180kW/245pk sterke 2.0 TSI benzinemotor met een maximumkoppel van 370 Nm. Hij is standaard gekoppeld aan een handgeschakelde zesbak en optioneel verkrijgbaar met een zeventraps shift-by wire DSG-automaat.

Next in line is de GTE, een geavanceerde plug-in hybride. Hij combineert een 110kW/150pk sterke 1.4 TSI benzinemotor met een 85kW sterke elektromotor en een zestraps DSG-automaat. Het resultaat: een systeemvermogen van 180kW/245pk en een maximumkoppel van 400Nm. Met zijn extra grote accu kan hij tot wel 60 kilometer elektrisch rijden. Hij biedt verschillende rij-modi, waaronder 100% elektrisch (tot 130 km/u) en een volautomatische Hybrid-stand.

De GTD heeft een sterke, zuinige en zeer schone 2.0 TDI-motor onder de kap. Hij levert 147kW/200pk en een maximumkoppel van 400 Nm bij lage toerentallen. De snelle diesel is standaard voorzien van de razendsnel schakelende zeventraps DSG-automaat en heeft twee nieuwe SCR-katalysatoren met twin-dosing voor een verder verlaagde uitstoot.

Debuut in Genève, later dit jaar in Nederland

De nieuwe Volkswagen Golf GTI en zijn broers debuteren volgende week tijdens de Geneva Motor Show. Wanneer je hem bij Pouw in de showroom kunt vinden, zijn prijzen en de technische specificaties worden in aanloop naar de marktintroductie bekend gemaakt.  

De informatie in dit nieuwsbericht was actueel op de datum van publicatie. Wijzigingen in modellen, uitvoeringen, prijzen, technische specificaties, afbeeldingen, of andere informatie zijn te allen tijde voorbehouden. Genoemde prijzen betreffen consumentenadviesprijzen. Het staat dealers en servicepartners vrij eigen verkoopprijzen en kortingen te hanteren. Aan de inhoud van dit nieuwsbericht kunnen geen rechten worden ontleend. * Alle prijzen vermeld in dit nieuwsbericht zijn, tenzij anders vermeld inclusief BTW en BPM, kosten rijklaar maken, recyclingsbijdrage en legekosten. Zie voor verkoopinformatie volkswagen.nl.