De Volkswagen ID.3 GTX - 326 pk en achterwiel-aandrijving
De ID.3-range krijgt een nieuwe, extra sportieve dimensie met de introductie van de dynamische GTX-modellen. De ID.3 GTX heeft een 201 kW/286 pk sterke elektromotor. De ID.3 GTX Performance heeft zelfs een vermogen van 240 kW/326 pk. Beide modellen hebben achterwielaandrijving en een 79 kWh accupakket. De maximale actieradius bedraagt 600 kilometer*. De nieuwe ID.3 GTX-modellen hebben een uitgesproken sportief in- en exterieur. Ook beschikken ze over het infotainmentsysteem van de nieuwste generatie, inclusief Chat GPT-integratie. De marktintroductie van de ID.3 GTX vindt later dit jaar plaats.
De nieuwe ID.3 GTX –modellen maken net als de ID.4, de ID.5 en de ID.7 gebruik van de meest recente elektromotor van Volkswagen. Naast de 210 kW/286 pk sterke versie debuteert de 240 kW/326 pk sterke variant met een koppel van liefst 545 Nm. De kracht van de elektromotoren vertaalt zich in aansprekende cijfers. De ID.3 GTX accelereert in 6,0 seconden van 0-100 km/u en heeft een elektronisch begrensde topsnelheid van 180 km/u. ID.3 GTX Performance heeft 5,6 seconden nodig voor de ‘0-100’ sprint. Bij 200 km/u treedt de begrenzing in werking.
De bloedsnelle GTX in beeld
Het rijplezier van de ID.3 GTX-modellen zit hem ook in het dynamische weggedrag. Door de plaatsing van het accupakket in de wagenvloer is het zwaartepunt laag en de gewichtsverdeling optimaal. Extra zware stabilisatoren, de multilink achterwielophanging en de GTX-specifieke onderstelafstemming dragen ook bij aan de rijbeleving. De ID.3 GTX Performance heeft daarbij DCC adaptive chassis control met keuze uit diverse rijprogramma’s.
Ruime range, snelle laadtijden
Beide nieuwe ID.3 GTX-modellen maken gebruik van een nieuw 79 kWh lithium-ion accupakket, dat geschikt is voor snelladen met 175 kW gelijkstroom. Het opladen van het accupakket van 10-80% duurt circa 26 minuten. De verwachte range voor de ID.3 GTX bedraagt 600 kilometer*.
GTX-look voor de ID.3
De nieuwe GTX-modellen hebben een geheel eigen, dynamische look. Zo is er de specifieke GTX-voorbumper met een grote zwarte luchtinlaat met diamantpatroon. IQ.LIGHT LED matrixverlichting met een doorlopende lichtstrip in de grille is standaard. De opvallende dagrijverlichting in pijlpuntvorm is een nieuw GTX-kenmerk. Veel elementen, waaronder de nieuw ontworpen dorpels en de diffuser achter zijn uitgevoerd in hoogglans zwart. Met zwarte accenten en diamantvormige patronen benadrukken ook de 20 inch lichtmetalen velgen ‘Skagen’ het GTX-karakter. Deze velgen zijn er ook in volledig zwarte uitvoering.
Het interieur laat zich eveneens van zijn meest sportieve kant zien. Standaard zijn bijvoorbeeld premium sportstoelen met stiksels in rood; in de rugleuning is het GTX-logo geperforeerd. Optioneel zijn ergoActive-stoelen met ArtVelours Eco microvezelbekleding en een afwerking met ArtTex leder beschikbaar. Hierbij zijn ook elektrische stoelverstelling en rode GTX-logo’s op de zitplaatsen achter inbegrepen. In het multifunctionele stuurwiel komen diverse GTX-kenmerken samen, zoals de afwerking met rode stiksels en accenten in chroom en rood. Tevens heeft het digitale instrumentenpaneel GTX-features in het menu. Een augmented reality head-up display is leverbaar als optie.
Nieuwe cockpit-look en hightech infotainment in de VW ID.3 GTX
De introductie van ID.3 GTX-modellen valt samen met een compleet nieuwe cockpit-look voor alle ID.3’s. Een groot (32,8 cm) centraal touchdisplay is een belangrijk onderdeel van het nieuwe infotainmentsysteem. De nieuwe, innovatieve menustructuur maakt de bediening nog eenvoudiger. Diverse functies zijn bovendien met handige snelkoppelingen toegankelijk. De keuzeschakelaar voor de rijmodus bevindt zich niet meer in de behuizing van de Digital Cockpit, maar heeft nu, net als de ID.7, een eigen schakelaar op de stuurkolom. Mede hierdoor ontstond ruimte voor het grotere infotainmentscherm.
Dankzij de nieuwe IDA stemassistent zijn veel functies met natuurlijk spraakgebruik te bedienen. Door de integratie van ChatGPT is het ook mogelijk om vragen over andere onderwerpen te stellen. ChatGPT heeft toegang tot online databases als Wikipedia. Daardoor kan de ID.3 antwoord geven op vragen over uiteenlopende onderwerpen. Vragen en antwoorden worden ten behoeve van de privacy direct verwijderd en ChatGPT heeft geen toegang tot gegevens van de auto. De ID.3 GTX heeft hoogwaardige rijassistentiesystemen aan boord die het rijden veiliger, comfortabeler én gemakkelijker maken. Zo maakt Travel Assist gebruik van zwermdata. Met Park Assist Plus is de ID.3 GTX op afstand met een app te parkeren en Exit Warning waarschuwt bij het openen van de deuren voor eventueel achteropkomend verkeer.
De sportieve ID.3 GTX-modellen zijn in de zomer bij Pouw Volkswagen bestelbaar. Meer informatie, specificaties en prijzen worden in aanloop naar de marktintroductie bekendgemaakt.
De informatie in dit nieuwsbericht was actueel op de datum van publicatie. Wijzigingen in modellen, uitvoeringen, prijzen, technische specificaties, afbeeldingen, of andere informatie zijn te allen tijde voorbehouden. Genoemde prijzen betreffen consumentenadviesprijzen. Het staat dealers en servicepartners vrij eigen verkoopprijzen en kortingen te hanteren. Aan de inhoud van dit nieuwsbericht kunnen geen rechten worden ontleend.
* Het genoemde aantal kilometers is de theoretische maximale actieradius volgens de WLTP testsystematiek. Deze maximale actieradius kan onder meer worden beïnvloed door de voertuigconfiguratie, acculeeftijd en -conditie, rijstijl en de gebruiks-, omgevings- en klimaatomstandigheden zoals de buitentemperatuur, de verkeerssituatie en het rijgedrag.