Logo
Volkswagen
Logo
Volkswagen
military_tech

50 jaar Volkswagen Polo - de Polo Variant, de onterecht vergeten held.

De Volkswagen Polo is al vijftig jaar een vaste waarde op de weg. Compact, maar met karakter - van eerste auto tot geliefd icoon, van zuinige stadsrijder tot verrassend sportief. Je komt 'm overal tegen - in de stad, op de oprit en in de parkeergarage. Ter ere van dit jubileum duiken we in het verhaal van de Polo, met dit keer aandacht voor een minder bekende uitvoering - de praktische Polo Variant.

De Volkswagen Polo Variant is misschien niet de bekendste uit de Polo-familie, maar hij verdient zeker aandacht. Terwijl de hatchback al 50 jaar overal opduikt, bleef deze praktische stationwagen wat op de achtergrond. Toch heeft hij een eigen charme en een interessant verhaal dat het waard is om te vertellen.

directions_car

Volkswagen Polo Variant: de eerste echte stationwagenversie

De Volkswagen Polo variant verscheen in 1997, maar het idee van een ruimere Polo bestond al langer. In de jaren 70 en 80 bracht Volkswagen de Derby uit, een Polo met kofferbak in plaats van een derde deur, en in de jaren 80 volgde de Polo II 'Steilheck', een hatchback met een opvallend rechte achterkant en extra bagageruimte. Een echte stationwagenversie kwam er pas eind jaren 90, en daarbij leunde Volkswagen sterk op SEAT. De Polo Variant deelde veel met de SEAT Córdoba Vario, wat geen toeval was - beide modellen rolden van dezelfde band in de SEAT-fabriek in Martorell, Spanje. De techniek en het ontwerp kwamen grotendeels overeen, mede dankzij Giorgetto Giugiaro, die ook de Córdoba tekende en eerder verantwoordelijk was voor de eerste Volkswagen Golf. Zo ontstond een stationversie van de Polo die technisch en praktisch sterk stond, maar altijd in de schaduw bleef van zijn hatchback-broer.

shopping_bag_speed

Meer bagageruimte, zelfde vertrouwde Volkswagen Polo-gevoel.

De Volkswagen Polo Variant werd in 1997 geïntroduceerd, drie jaar na de derde generatie Polo. Volkswagen positioneerde deze stationwagen direct als de praktische keuze binnen het gamma en wist te verrassen met de hoeveelheid ruimte. Met de achterbank neergeklapt groeide de bagageruimte van 390 naar 1.250 liter, een indrukwekkende prestatie voor een auto in dit segment. De pers prees de functionaliteit van de Polo Variant, maar echt veel enthousiasme wekte hij niet. Veel kopers zagen hem vooral als een verstandige keuze, zonder de flair van de Golf Variant of de speelsheid van de hatchback-Polo.

manufacturing

Bekende techniek onder de motorkap van de Volkswagen Polo Variant.

De Volkswagen Polo Variant, gebouwd in Spanje, bood de vertrouwde Volkswagen-techniek en deelde zijn onderstel met de derde generatie Polo (6N). Hij was verkrijgbaar met de bekende VW-motoren, variërend van een zuinige 1.4 viercilinder met 60 pk tot de krachtigere 1.6 met 75 pk en de sportievere 1.6 16V met 101 pk, dezelfde motor als in de Polo GTI. Voor dieselrijders was er de onverwoestbare 1.9 SDI met 64 pk, geliefd bij kilometervreters, of de 1.9 TDI, beschikbaar in varianten van 90 tot 110 pk. Vooral die laatste gaf de Polo Variant verrassend veel pit, waardoor hij niet alleen op de snelweg goed meekwam met grotere auto's, maar dankzij zijn koppelrijke karakter ook als trekauto indruk maakte.

colors

Een kleurrijke uitzondering - de exclusieve Polo Variant Colour Concept.

De Volkswagen Polo Variant kreeg in 1190 een update, waarbij onder andere het Electronic Stability Program (ESP) als optie werd toegevoegd voor extra veiligheid op gladde wegen. In Nederland vond hij vooral zijn weg naar keurige eigenaren zoals huisartsen, vertegenwoordigers en hondenbezitters die extra bagageruimte konden waarderen. Zijn bescheiden uitstraling - geen sportieve GTI of luxe Passat - sprak een trouwe groep rijders aan die zijn degelijkheid waardeerde. Voor wie toch iets opvallenders wilde, introduceerde Volkswagen in 1995 de Polo Variant Colour Concept, een speciale uitvoering met felle kleuren en luxe Recaro-stoelen. Helaas werd hij nooit in Nederland geleverd, waardoor hij hier een zeldzame verschijning bleef. Toen in 2001 de vierde generatie Polo kwam, verdween de Variant uit het gamma omdat de vraag naar compacte stationwagens te klein was. Daarmee bleef hij een kort hoofdstuk in de Polo-geschiedenis, een model dat stilletjes verdween, maar altijd deed waar hij voor bedoeld was - praktisch zonder poespas. En dat is misschien wel de meest kenmerkende eigenschap van een Volkswagen.

De informatie in dit nieuwsbericht was actueel op de datum van publicatie. Wijzigingen in modellen, uitvoeringen, prijzen, technische specificaties, afbeeldingen, of andere informatie zijn te allen tijde voorbehouden. Eventueel genoemde prijzen betreffen consumentenadviesprijzen. Het staat dealers en servicepartners vrij eigen verkoopprijzen en kortingen te hanteren. Aan de inhoud van dit nieuwsbericht kunnen geen rechten worden ontleend.