
star
50 jaar Polo - van Audi-kloon tot compact icoon.
Al vijftig jaar bewijst de Volkswagen Polo dat compact en karaktervol pima samengaan. Van je eerste auto tot liefhebbersobject, van zuinig stadsmaatje tot onverwacht sportief - de Polo heeft vele kanten. Je ziet hem in elke straat, op elke oprit en in iedere parkeergarage. Dit artikel belicht de ontstaansgeschiedenis van de meest voorkomende auto in het Nederlandse wagenpark.
Wat begon als een Audi 50, groeide uit tot een van Volkswagens belangrijkste modellen - de polo. Een slimme zet, die Volkswagen op de kaart zette in het compacte segment. Ook in ons land werd de Polo al snel een begrip als betaalbare, praktische auto die iedereen past.
oil_barrel
De Volkswagen Polo werd nieuwe standaard.
Eind jaren zestig liep het succes van Volkswagen luchtgekoelde modellen terug, terwijl compacte voorwielaandrijvers zoals de Fiat 127, Renault 5 en Austin Mini oprukten. Volkswagen had nog altijd de Kever - een ontwerp uit de jaren dertig van Ferdinand Porsche - en de grotere Typ 3 en Typ 4, maar geen moderne voorwielaandrijvers. De oplossing kwam uit Ingolstadt, waar Volkswagen sinds 1964 eigenaar was van Auto Union. Dit bracht de nodige expertise in voorwielaandrijving mee. In 1969 volgde NSU, inclusief de kant-en-klare K70 die Volkswagen claimde en van zijn eigen badges voorzag. Het was de eerste Volkswagen met een watergekoelde motor en voorwielaandrijving, een concept dat later de standaard zou worden. De echte omslag kwam in 1973 met de Passat B1, gevolgd door de Golf en een nog compactere auto onder de Golf - de Polo, waarvoor Audi wederom de basis leverde.


directions_car
Polo 1975 - De kleine Volkswagen met een grote toekomst.
Volkswagen introduceerde in 1975 de Polo, intern Typ 86 genoemd, als een betaalbaarder alternatief voor de Audi 50, die twee jaar eerder was gelanceerd. Waar de Audi 50 werd gepositioneerd als compacte premium hatchback met een 1.1-liter motor en schijfremmen vóór, had de Polo een eenvoudiger uitrusting, een bescheiden 0,9-liter motor met 40 pk en trommelremmen rondom. De no-nonsense aanpak bleek een succes - de Polo, verkrijgbaar in vrolijke kleuren, sloeg veel beter aan bij het publiek dan zijn Audi-tegenhanger. Audi beëindigde in 1978 na 181.000 exemplaren de productie van de 50 en richtte zich voortaan op grotere, luxere modellen, terwijl Volkswagen de Polo verder ontwikkelde tot een vaste waarde in het gamma. Audi keerde pas in 1999 terug in het compacte segment met de aluminium A2.
line_curve
Polo met kont – een korte romance op de Nederlandse markt.
Volkswagen breidde in 1977 het Polo-gamma uit met een sedanvariant, de Derby, die technisch nauw verwant was aan de Audi 50. Met zijn conventionele kofferbak wist hij in Duitsland redelijk wat kopers te overtuigen, maar in Nederland viel de Polo-met-kont nauwelijks in de smaak en was hij zeldzamer dan een olifant op naaldhakken in de Kalverstraat. Hatchbacks waren hier populairder vanwege hun praktische bruikbaarheid en flexibele laadruimte, terwijl sedans in Duitsland traditioneel als volwassen en stabiel golden. In 1979 kreeg de eerste generatie Polo een facelift, net als de Derby, met dikkere bumpers en een vernieuwde grille. Dit model bleef tot 1981 in productie, waarna de volledig nieuwe Typ 86C verscheen. De naam Derby verdween uiteindelijk en latere sedanversies gingen als Polo Classic door het leven.


payments
Volkswagen Polo - Een tijdloos icoon op vier wielen.
Volkswagen produceerde tussen 1975 en 1981 meer dan een half miljoen exemplaren van de eerste generatie Polo, een model dat niet bepaald bekendstond om zijn roestbestendigheid, waardoor maar weinig exemplaren overleefden. Latere generaties waren aanzienlijk duurzamer, waardoor de Polo uitgroeide tot een betrouwbare en populaire keuze in het compacte segment. Wat begon als een compacte stadsauto, evolueerde met elke generatie, zowel in formaat als in technologie, tot een van de succesvolste compacte auto's van zijn tijd. De huidige Polo is zelfs groter dan de oorspronkelijke Golf I, wat het resultaat is van vijftig jaar ontwikkeling. Waar de eerste Polo uitblonk in eenvoud en praktische bruikbaarheid, biedt de nieuwste generatie geavanceerde rijhulpsystemen, uitgebreide connectiviteitsopties en een veiligheidsniveau dat ooit was voorbehouden aan veel grotere en duurdere modellen. Uiteindelijk bleek de Polo I Volkswagens beste copy-paste ooit: wat begon als een slimme herinterpretatie van de Audi 50, groeide in zes generaties uit tot een internationale bestseller met meer dan 20 miljoen verkochte exemplaren.
De informatie in dit nieuwsbericht was actueel op de datum van publicatie. Wijzigingen in modellen, uitvoeringen, prijzen, technische specificaties, afbeeldingen, of andere informatie zijn te allen tijde voorbehouden. Eventueel genoemde prijzen betreffen consumentenadviesprijzen. Het staat dealers en servicepartners vrij eigen verkoopprijzen en kortingen te hanteren. Aan de inhoud van dit nieuwsbericht kunnen geen rechten worden ontleend.