Logo
Volkswagen
Logo
Volkswagen
palette

50 jaar Polo - de kleurrijke Polo Harlekin.

Al vijftig jaar bewijst de Volkswagen Polo dat compact en karaktervol prima samengaan. Van je eerste auto tot liefhebbersobject, van zuinig stadsmaatje tot onverwacht sportief – de Polo heeft vele kanten. Je ziet hem in elke straat, op elke oprit en in iedere parkeergarage. In deze serie zetten we de jarige Polo in de spotlights, waaronder de kleurrijke Polo Harlekin.

Wat in 1994 ooit begon als een grappig bedoelde advertentiecampagne om het zogeheten 'Baukasten-Prinzip' van de nieuwe Volkswagen Polo onder de aandacht te brengen, liep in 1995 daadwerkelijk als uitvoering van de band: de Polo Harlekin. Het is de meest clowneske auto die Volkswagen ooit bouwde, en inmiddels een gewild cultobject.

history_edu

Volkswagen Polo 6N - het verhaal achter de vierkleuren-hatchback.

Met hoge verwachtingen introduceerde Volkswagen in 1994 de nieuwe Polo, intern ook wel model 6N genoemd. Met de nieuwe Polo introduceerde Volkswagen een instapmodel onder de populaire Golf III. Volkswagen was erg trots op het zogeheten Baukasten-Prinzip, waarbij vier ‘bouwstenen’ – motor, onderstel, interieur en overige opties – onderling uitwisselbaar waren. Om deze boodschap aan het publiek duidelijk te maken, nam Volkswagen een reclamebureau in de arm dat in de advertentie een Polo toonde die in vier kleuren (één per bouwsteen) was uitgerust. De kopregel luidde: ‘Für kein Geld der Welt gibt es den Polo oben im Bild’ (‘De Polo hierboven is voor geen geld ter wereld te koop’). Maar de klanten dachten daar anders over.

trending_up

Volkswagen Polo Harlekin - van verrassing tot verkoopknaller.

Volkswagen bouwde twintig exemplaren van de bonte Polo in blauw, rood, groen en geel en liet deze voor de introductie van het reguliere model bij dealers in Duitsland opdraven. Tot verbijstering van de Raad van Bestuur van Volkswagen AG, reageerde het publiek enthousiast op de auto die de naam ‘Harlekin’ toen nog niet droeg. Nadat de twintig exemplaren aan het publiek waren verkocht, bleef Wolfsburg uit het hele land verzoeken krijgen om de auto daadwerkelijk te gaan leveren. In eerste instantie voelde Volkswagen daar weinig voor. Maar toen Bestuursvoorzitter Ferdinand Piëch persoonlijk een aantal verzoeken binnenkreeg voor de kleurrijke Polo, drukte hij zijn zin door om de auto te bouwen en ging de rest van de directie in 1995 ook overstag. Volkswagen besloot duizend modellen voor de Duitse markt te gaan bouwen onder de naam Harlekin. De eerste echte kennismaking met het grote publiek vond in oktober 1995 plaats op de Mondial de l'Automobile in Parijs.

star_shine

Luxe opties en opvallende details maakten de Volkswagen Polo Harlekin extra bijzonder.

Volkswagen rustte de Polo Harlekin uit met accessoires die normaal gesproken alleen op de optielijst waren aan te vinken. Onder andere twee airbags, een blauw lederen stuur, in hoogte verstelbare sportstoelen met speciale bekleding, een Radio Alpha, een mattenset en een pookknop met Harlekin-logo behoorden tot het Harlekin-pakket. Daarnaast was de achterbank voorzien van twee hoofdsteunen en in delen neerklapbaar. Verder was hij voorzien van getint glas, witte knipperlichten voor, donker getinte achterlichten en een Harlekin-logo op de achterklep. Er was keuze uit vier benzinemotoren: de weinig vlotte 1.0 met 45 en later 50 pk, de iets rappere 1.4 met 60 pk en de redelijk snelle 1.6 met 75 pk.

conveyor_belt

De unieke productiemethode van de Volkswagen Polo Harlekin.

De Polo’s werden niet apart gespoten. Volkswagen plukte Polo’s in Wolfsburg van de lopende band in de kleuren Ginstergelb, Chagallblau, Pistaziegrün en Flashrot, waarna zeven monteurs in een speciale werkplaats alle plaatwerkdelen volgens een vastgelegd protocol verwisselden. Zij deden dat geheel met de hand; voor een grote fabrikant als Volkswagen die elke dag honderden auto’s uitspuwt was vooral dit een lakmoesproef. Je kon als klant je favoriete kleurencombinatie niet kiezen; pas bij aflevering werd duidelijk welke kleurencombinatie je ten deel was gevallen. De duizend exemplaren kregen een speciaal certificaat, een serienummer en een unieke sleutelhanger mee. Begin 1996 bleek dat de vraag groter was dan gepland waarop Volkswagen de productie nog even voortzette. Na 3.806 Polo’s Harlekin stopte eind 1996 de productie. Officieel stond de Polo Harlekin nooit in de Nederlandse Volkswagen-showrooms. Toch wist een handjevol exemplaren via grijze import de grens over te steken. Je ziet die bonte Polo’s nauwelijks rijden. Maar de eigenaren weten precies wat ze in handen hebben en koesteren hun Harlekin met liefde. De nietsvermoedende leek moet er misschien niet aan denken om ermee gezien te worden, maar de echte youngtimerliefhebber kijkt intussen allang door het clowneske kleurenschema heen.

celebration

Volkswagen maakte van de Harlekin een kleurrijk feestje op wielen.

Volkswagen zette het Harlekin-feestje na de Polo nog even door: Volkswagen of America liet in Mexico 264 exemplaren van de Golf Harlequin bouwen voor de Amerikaanse markt. En in 1996 volgde zelfs de Kever Harlequin, waarvan 200 stuks ook in Puebla van de band rolden, exclusief voor de Verenigde Staten. Zelfs Volkswagen-importeur Pon deed nog een duit in het zakje toen ze 25 jaar na de introductie van de oorspronkelijke Polo Harlekin de zesde generatie Polo uitdosten in Harlekin-look. Maar het bonte avontuur begon allemaal met die ene kleine Polo – de auto die bewees dat zelfs een clown ooit cult kan worden.

De informatie in dit nieuwsbericht was actueel op de datum van publicatie. Wijzigingen in modellen, uitvoeringen, prijzen, technische specificaties, afbeeldingen, of andere informatie zijn te allen tijde voorbehouden. Eventueel genoemde prijzen betreffen consumentenadviesprijzen. Het staat dealers en servicepartners vrij eigen verkoopprijzen en kortingen te hanteren. Aan de inhoud van dit nieuwsbericht kunnen geen rechten worden ontleend.