Front: Accenten van de T5 komen terug in de vorm van de radiatorgrille, die van de T6.1 in de koplampen en features van de T1 zijn te herkennen in de iconische strakke lijnen. In de nieuwe Transporter zijn deze kenmerken echter aanzienlijk geëvolueerd. Tegelijkertijd is dat design ook al verwerkt in het huidige Bulli-gamma. “Het ontwerp van de voorzijde van onze zevende-generatie Transporter maakt meteen duidelijk dat hij lid is van de Bulli-familie, als aanvulling op de Multivan en ID. Buzz.”
En profil: Het zijaanzicht van de Transporter, die 5.050 mm tot 5.450 mm lang is, wordt gedomineerd door het ‘cleane’ design dat zo typerend is voor een Bulli. “Net als bij de T6.1 hebben we de bovencontour van de koplampen in een lijn doorgetrokken naar de flanken. Deze lijn loopt helemaal door naar de achterzijde en creëert daarboven een uitgesproken lineaire kromming: de Bulli-lijn. Deze lijn scheidt het bovenste en onderste deel van de carrosserie en vormt een eerbetoon aan de T1”, licht Kirzinger toe.
Ook het aanbod aan Transporter-velgen - 16, 17 en 19 inch - is nieuw ontworpen. Opvallend zijn de 19 inch Indianapolis lichtmetalen velgen met diamantgeslepen velgrand en zes zwarte spaken en binnenvlakken. De tankklep van de diesel- en plug-in hybrideversies die in de B-stijl van de carrosserie is geïntegreerd, is wederom optimaal toegankelijk, zoals bij de T6.1 en de grote Crafter. De laadpoort van modellen met plug-in hybride- en volledig elektrische aandrijving bevindt zich onder de rechter koplamp.
Achter: De achterzijde van de nieuwe Transporter heeft een homogeen design en krijgt daarmee de heldere en karakteristieke trekken van een Bulli. De bestelbus wordt opnieuw leverbaar met keuze uit een achterklep of twee achterdeuren. Hoewel volledig nieuw ontworpen en technologisch doorontwikkeld, slaat de opvallende vorm van de achterlichten met LED’s naar de zijkanten toe een stilistische brug naar de T5.
“Via een horizontale lijn onder de achterruit en een zwarte handgreepstrip boven de kentekenplaat hebben we een gladde horizontale strook tussen de C-vormige achterlichtunits gecreëerd, die we hier ook gebruiken om het iconische design van de nieuwe Transporter te onderstrepen”, aldus Kirzinger. “Zoals altijd bij een bedrijfswagen van Volkswagen is er geen lijn die niet logisch is. De beschreven horizontale lijnen onder de achterruit en boven de handgreeplijst zijn daar een goed voorbeeld van. Ze omlijsten het Volkswagen-logo en lopen tot op de millimeter nauwkeurig door tot in de achterlichten.”
Vorm volgt dus opnieuw functie, ook bij deze zevende-generatie Transporter. Andere voorbeelden zijn de achterklep of achterdeuren: hun uitsparing reikt tot ver in de bumper, wat resulteert in een lage tildrempel van slechts 575 mm tot 638 mm (afhankelijk van de versie).