Met de CUPRA Tavascan begint de nieuwe toekomst
Met het Tavascan studiemodel liet CUPRA in 2019 zien dat het droomde van een elektrisch aangedreven SUV. En nu wordt die droom werkelijkheid! Met een spectaculair design blijft CUPRA’s nieuwe, dynamische ‘hero car’ trouw aan het ontwerp van de concept car en krijgt hij als eerste het nieuwe design-DNA van CUPRA. De high-performance aandrijflijnen en hoogwaardige materialen van de Tavascan onderstrepen duidelijker dan ooit waar CUPRA voor staat: electrifying performance made for car lovers. Dit combineert de Tavascan met een indrukwekkende actieradius en hightech van topklasse.
Na de Born is de Tavascan het tweede 100% elektrische sportieve model van CUPRA. De in Barcelona ontwikkelde SUV gaat geproduceerd worden in de Volkswagen Groep-fabriek in Anhui, China, en CUPRA verwacht er jaarlijks zo’n 70.000 exemplaren wereldwijd van te verkopen. De Tavascan onderscheidt zich door een vernieuwend en sportief design dat ook bij de andere toekomstige modellen van het merk gaat terugkomen. De overeenkomsten met de lijnen van de concept car uit 2019 zijn onmiskenbaar. Daarbij neemt de productieversie stijlfeatures van de Tavascan XE rallyauto uit het Extreme E-kampioenschap over.
Het exterieurdesign van de Tavascan
Het exterieurdesign maakt de Tavascan direct onderscheidend en adopteert de compleet nieuwe designtaal van CUPRA. De ‘sharknose’ voorzijde met het strakke lijnenspel is een absolute blikvanger. Ook nieuw zijn de scherp gesneden matrix LED-lichtunits. Het merk lanceert hiermee een compleet nieuwe lichtsignatuur, bestaande uit driehoeken die verwijzen naar het CUPRA-logo. Tevens is het CUPRA-embleem in de motorkap voor het eerst verlicht.
Van opzij bezien springen krachtige, oplopende lijnen in het oog en ook het ‘helm-design’ is beeldbepalend: de onopvallende A-stijl laat de voorruit optisch naadloos doorlopen in de zijramen. Zo lijkt die combinatie op het vizier van een helm. De 19, 20 of 21 inch lichtmetalen velgen onderstrepen de sportieve genen van de Tavascan.
Achter onderscheidt de Tavascan zich eveneens met LED-verlichting met herkenbare, driehoekige vormen, en ook hier is het CUPRA-embleem verlicht. De diffuser maakt de Tavascan optisch nog breder en dynamischer, en bepaalt mede de optimale stroomlijn. Ze hebben een aerodynamisch design om de luchtstroom rond de wielen verder te optimaliseren.
De afgewogen proporties - de Tavascan is 4,64 meter lang, 1,86 meter breed en 1,60 meter hoog, bij een wielbasis van 2,77 meter - maken van CUPRA’s nieuwing een potente elektrische topsporter met de ruimte van een SUV.
Het Tavascan-interieur
In het ruime Tavascan-interieur is de unieke middenconsole, de ‘Spine’, het centrale element. Deze onconventionele eyecatcher vormt het centrum van de auto en creëert de verbinding tussen het strak vormgegeven dashboard en de middenconsole. Het is een vernieuwend designelement dat lichtheid geeft en de sportieve kuipstoelen als het ware lijkt te dragen. Nog zo’n design-highlight: de smalle, nauwelijks zichtbare ventilatieopeningen.
Voor de dynamische ambiance in het interieurdesign is overvloedig gebruikgemaakt van hoogwaardige, duurzame materialen, waaronder textiel waarin 90% gerecycled polyester is verwerkt, en microvezel. Het sportieve CUPRA-design wordt extra versterkt door koperkleurige accenten in onder meer de deurhendels en ventilatieroosters, plus de LED-sfeerverlichting die de Spine nog nadrukkelijker accentueert.
Human Machine Interface
Het centrale, zwevende 15 inch infotainmentscherm in de Tavascan is het grootste dat CUPRA ooit gebruikte. Dankzij de nieuwe ‘Human Machine Interface’ is het infotainmentsysteem nog intuïtiever en eenvoudiger te bedienen. Daarbij is het mogelijk om het systeem geheel naar eigen wens te configureren, bijvoorbeeld door veelgebruikte functies prominent te rangschikken en direct toegankelijk te maken. Uiteraard beschikt de Tavascan over het draadloze Full Link-systeem dat toegang geeft tot Apple CarPlay en Android Auto. Op het gebied van audio wordt de Tavascan leverbaar met een keuze uit twee audiosystemen, waaronder een high-end Sennheiser soundsystem met twaalf speakers.
CUPRA is pure rijdynamiek
De CUPRA Tavascan onderstreept zijn dynamische aspiraties met een keuze uit twee aandrijfopties. Het aanbod begint bij een 210 kW/286 pk sterke elektromotor gekoppeld aan achterwielaandrijving. Het topmodel, de Tavascan VZ, heeft vierwielaandrijving dankzij aparte elektromotoren op de voor- en achteras. Met een systeemvermogen van 250 kW/340 pk en een meer dan indrukwekkend koppel (545 Nm achter, 134 Nm vóór) is hij zijn rol als absoluut topmodel meer dan waardig. Zo vergt de sprint van 0-100 km/u voor de VZ slechts 5,6 seconden. Naast de variabele verdeling van de aandrijfkracht is er de mogelijkheid om via de CUPRA Mode een rijstand naar wens te kiezen. De opties lopen uiteen van Range, Comfort, Performance, CUPRA, Individual en Traction (die laatste is exclusief voor deze vierwielaangedreven versie). Met die keuzevrijheid biedt de Tavascan VZ de rijdynamiek die past bij zijn sportieve karakter.
Hoogwaardige hardware
Het lage zwaartepunt en de ideale gewichtsverdeling (49% voor, 51% achter) bepalen mede de dynamische rijeigenschappen van de Tavascan. Die worden nog eens versterkt door hardware als de McPherson voorwielophanging en de multi-link achteras. In sportmodus is het stabiliteitssysteem ESC uitschakelbaar en dankzij Dynamic Chassis Control (DCC) zijn de rijstijl van de bestuurder en de afstemming van het onderstel altijd een perfecte match. Zelfs de feedback van het rempedaal en het stuur (progressieve besturing is altijd inbegrepen) dragen bij aan de dynamiek die CUPRA zo typeert.
Tavascan heeft actieradius tot 550 kilometer
Elke Tavascan krijgt een watergekoeld 77 kWh accupakket. Dit verleent de achterwielaangedreven versie een rijbereik van maximaal 550 kilometer* (Tavascan VZ: 520 km*). Vanzelfsprekend voor een auto in deze klasse is het accupakket snel op te laden. Zeven minuten bij een snellader (135 kW) volstaan voor 100 kilometer extra actieradius en in 35 minuten is het accupakket van 10-80% gevuld.
Hightech assistentie
Als ‘hero car’ van CUPRA krijgt de Tavascan de allernieuwste hightech assistentiesystemen. Het nieuwe Connected Travel Assist werkt samen met de adaptieve cruise control én maakt gebruik van data uit de cloud. De schat aan informatie die dat oplevert, draagt eraan bij dat de Tavascan automatisch binnen de wegmarkeringen blijft, ook als die nauwelijks zichtbaar zijn. Bij het naderen en nemen van bochten wordt de snelheid eveneens automatisch aangepast.
Het Car2x-systeem is eveneens nieuw voor CUPRA. Als dit is geactiveerd, kan de Tavascan communiceren met andere voertuigen. Bijvoorbeeld om de bestuurder tijdig te informeren over ongevallen, wegversperringen en stilstaande voertuigen op de route. De radar-, camera- en ultrasone sensoren bouwen samen met informatie van buitenaf een compleet beeld op van de directe omgeving van de Tavascan.
Parkeren met je smartphone
Hightech komt in de Tavascan ook op andere levels terug. Voorbeelden zijn Side en Exit Assist, Emergency Assist, vermoeidheidsherkenning, verkeerstekenherkenning, Rear View eSmart camera, Front Assist met uitwijk- en afslagassistent en Emergency Assist. Met assisted parking is de Tavascan ook te parkeren via een smartphone zonder dat de bestuurder in de auto zit. Met de Trained Parking-functie kan de auto parkeermanoeuvres aanleren; erg handig op plekken waar de auto vaak komt, zoals de oprit thuis of de parkeerplaats op kantoor.
De CUPRA Tavascan wordt eind dit jaar bestelbaar, de leveringen starten in de eerste helft van 2024. De prijzen en exacte specificaties worden in aanloop naar de marktintroductie bekendgemaakt.
De informatie in dit nieuwsbericht was actueel op de datum van publicatie. Wijzigingen in modellen, uitvoeringen, prijzen, technische specificaties, afbeeldingen, of andere informatie zijn te allen tijde voorbehouden. Genoemde prijzen betreffen consumentenadviesprijzen. Het staat dealers en servicepartners vrij eigen verkoopprijzen en kortingen te hanteren. Aan de inhoud van dit nieuwsbericht kunnen geen rechten worden ontleend.
* Het genoemde aantal kilometers is de theoretische verwachte maximale actieradius volgens de WLTP testsystematiek. Deze maximale actieradius kan onder meer worden beïnvloed door de voertuigconfiguratie, acculeeftijd en -conditie, rijstijl en de gebruiks-, omgevings- en klimaatomstandigheden zoals de buitentemperatuur, de verkeerssituatie en het rijgedrag.