Ernst-Jan Poel
gavel Einde BPM-vrijstelling: wat betekent het voor jou?
Het einde van de BPM-vrijstelling bestelauto's per 2025
Op Prinsjesdag 2022 kondigde het kabinet aan dat de BPM-vrijstelling voor de zakelijke aanschaf van een bestelauto per 1 januari 2025 gaat verdwijnen. Dat klinkt nog ver weg, maar bij Pouw Volkswagen Bedrijfswagens leggen we je graag uit wat deze belangrijke wijziging betekent en welke mogelijke impact het heeft op jou en je bedrijf.
menu_book Wat is BPM-vrijstelling?
Wat is de BPM-vrijstelling ook alweer?
De BPM-vrijstelling, ook wel bekend als de grijskentekenregeling, is al jarenlang een aantrekkelijke regeling voor ondernemers die een nieuwe bestelauto aanschaffen. Hierdoor hoefden zij geen belasting van personenauto's en motorrijwielen (BPM) te betalen, wat resulteerde in aanzienlijke kostenbesparingen bij de aanschaf van bedrijfsvoertuigen. Helaas zal deze vrijstelling vanaf 2025 niet langer van kracht zijn.
person De gevolgen.
Wat betekent het einde van de BPM-vrijstelling van bedrijfswagens voor mij?
Het afschaffen van de BPM-vrijstelling voor bestelauto’s betekent dat je als ondernemer vanaf 2025 BPM moet gaan betalen voor een nieuwe bedrijfswagen. Hoe hoog deze BPM is, dat hangt af van de uitstoot van je bedrijfswagen. De BPM bedraagt 66,91 euro per gram CO2-uitstoot. Ook gaat per 2025 de motorrijtuigenbelasting voor bestelauto's 15% omhoog.
Dat betekent dat de aanschafkosten van een auto met grijs kenteken behoorlijk gaan toenemen. Dit verschil kan oplopen tot vele duizenden euro’s per auto. Het einde van de BPM-vrijstelling voor zakelijke aanschaf van bedrijfswagen's per 2025 markeert een belangrijke verandering voor ondernemers. Wil je investeren in een nieuwe bedrijfswagen? Dan adviseren wij om dit nu te doen!
Volkswagen bedrijfswagens heeft een handig online magazine uitgebracht, waarin het merk meest impactvolle veranderingen inzichtelijk maakt.
account_balance_wallet Voordelen & subsidies.
Fiscale voordelen en subsidies voor een elektrische bedrijfswagen in 2024.
Om de vergroening van transport te stimuleren, biedt de overheid al een tijdje diverse regelingen aan: van vrijstelling van motorrijtuigenbelasting en subsidies tot en met investeringsaftrek. Voor 2024 zijn diverse regelingen versoberd en dit is het laatste jaar waarin je als ondernemer subsidie kunt krijgen voor een elektrische bedrijfswagen. Daarom, voor jouw overzicht: de belangrijkste punten op een rij.
De SEBA komt te vervallen
De Subsidieregeling Emissieloze Bedrijfsauto’s (SEBA) vervalt per 1 januari 2025. Daarmee is 2024 het laatste jaar waarin je nog subsidie kunt krijgen voor de aanschaf (koop of financial lease) van een nieuwe elektrische bedrijfswagen zoals de ID.Buzz Cargo. Omdat de overheidsbegroting voor 2024 nog niet definitief is, kennen we nog niet alle details van de regeling. Wat al wel vaststaat, zijn de subsidiepercentages voor 2024: grote bedrijven kunnen aanspraak maken op 7% subsidie, middelgrote ondernemingen op 10% en kleine bedrijven op 12%. In alle gevallen geldt wel een maximum subsidiebedrag van € 5.000 per bedrijfswagen. Het SEBA-loket gaat naar verwachting in het tweede kwartaal van 2024 open.
De weg naar groen transport
Ook met fiscale regelingen helpt de overheid ondernemers om werk te maken van groener transport. Daarvoor zijn er de KIA en MIA. De kleinschaligheidinvesteringsaftrek (KIA) is er voor bedrijven (alle rechtsvormen) die via koop of financial lease zelf investeren in bedrijfsmiddelen. In 2024 mag je als ondernemer maximaal 28% van de aanschafwaarde van een nieuwe of gebruikte bedrijfswagen aftrekken van de winst.
Als een bedrijfswagen op de milieulijst van RVO staat, zoals de Volkswagen ID. Buzz Cargo en de e-Crafter, kun je als ondernemer ook gebruikmaken van de milieuinvesteringsaftrek (MIA). Dit is een investeringsaftrekpost (27% over het investeringsbedrag minus €20.000,-) en kan in combinatie met de KIA en SEBA ingezet worden. De overheid stelt in 2024 in totaal 192 miljoen euro beschikbaar voor de MIA – tijdig schakelen bij en met de Volkswagen Bedrijfswagens-dealer kan dus lonen. Omdat laadpunten in 2024 niet meer worden gezien als milieu-investering, zijn de fiscale aftrekmogelijkheden hiervoor vervallen.
Wat je verder moet weten
Er zijn ook nog twee praktische zaken het vermelden waard. Sinds 1 oktober 2023 moet je als bestuurder van een zware elektrische bedrijfswagen (voertuigcategorie N2 met toelaatbaar totaalgewicht boven 3.500 kg) in het bezit zijn van een C1-rijbewijs. Elektrische bedrijfswagens tot 4.250 kg met een aantoonbare eerste tenaamstelling vóór 1 oktober 2023 mag je onder voorwaarden tot en met 30 juni van dit jaar nog met een B-rijbewijs besturen. Na die datum mag dat alleen nog met een C1-rijbewijs.
nest_eco_leaf Emissievrije binnensteden 2025.
Zero-emissiezones in 2025 – wat je moet weten
Vanaf 1 januari 2025 veranderen de regels voor het rijden in de binnensteden van Nederland drastisch. Met de introductie van zero-emissiezones in 17 grote steden - en dit aantal groeit - mag je alleen nog met een volledig emissievrije bedrijfswagen deze zones inrijden. Maar geen zorgen, je hebt de tijd om je hierop voor te bereiden dankzij een overgangsregeling en de mogelijkheid voor ontheffingen. En met de Volkswagen ID. Buzz Cargo, de e-Crafter, of de binnenkort te introduceren elektrische Transporter zit je sowieso goed, zowel binnen als buiten deze zones.
De overgangsregeling tot 2028
Deze regeling is in het leven geroepen om je de kans te geven geleidelijk over te stappen. Afhankelijk van de emissieklasse van jouw huidige bedrijfswagen, kun je tot eind 2026 of 2027 gebruik blijven maken van je voertuig binnen deze zones. Na 2028 zijn alleen nog emissievrije bedrijfsauto’s toegestaan. Dit is jouw uitgelezen kans om over te stappen op een elektrische bedrijfswagen.
Vrijstellingen en ontheffingen voor zero-emissiezones
Speciale vrijstellingen en ontheffingen zorgen ervoor dat je ook met bepaalde conventionele voertuigen tijdelijk toegang kunt krijgen tot de zero-emissiezones. Of je nu een oldtimer bezit of een voertuig met een specifieke codering voor rolstoeltoegankelijkheid, er zijn mogelijkheden. Daarnaast zijn er dagontheffingen en ontheffingen voor speciale omstandigheden, allemaal bedoeld om de overgang zo soepel mogelijk te maken.
Kies slim bij Pouw VW Bedrijfswagens
Bij Pouw maak je je klaar voor elke zero-emissiezone. Of je nu kiest voor de ID. Buzz Cargo, de e-Crafter, of de nieuwe elektrische Transporter, je investeert in de toekomst van jouw onderneming én draagt bij aan een schoner milieu. En we staan klaar om je te adviseren over de beste oplossing voor jouw specifieke situatie. Of het nu gaat om de optimale samenstelling van jouw bedrijfswagenpark of advies over laadinfra en fiscaliteiten, een gesprek met onze verkoopadviseurs opent nieuwe wegen.
alt_route Alternatief.
Wat is het alternatief?
Het afschaffen van de BPM-vrijstelling voor bestelauto’s betekent dat je als ondernemer vanaf 2025 BPM moet gaan betalen voor een nieuwe bedrijfswagen. Hoe hoog deze BPM is, dat hangt af van de uitstoot van je bedrijfswagen. De BPM bedraagt 66,91 euro per gram CO2-uitstoot. Ook gaat per 2025 de motorrijtuigenbelasting voor bestelauto's 15% omhoog.
Dat betekent dat de aanschafkosten van een auto met grijs kenteken behoorlijk gaan toenemen. Dit verschil kan oplopen tot vele duizenden euro’s per auto. Het einde van de BPM-vrijstelling voor zakelijke aanschaf van bedrijfswagen's per 2025 markeert een belangrijke verandering voor ondernemers. Wil je investeren in een nieuwe bedrijfswagen? Dan adviseren wij om dit nu te doen!
Volkswagen bedrijfswagens heeft een handig online magazine uitgebracht, waarin het merk meest impactvolle veranderingen inzichtelijk maakt.
group Ons team.
Direct contact met een mobiliteitsadviseur van Pouw?
Bij Pouw staan we klaar om je te adviseren en te ondersteunen bij de aanschaf van een nieuwe bedrijfswagen, of bij het meedenken bij duurzame mobiliteitsopties. Heb je vragen of behoefte aan advies? Aarzel niet om contact met ons op te nemen. Samen kunnen we de juiste stappen zetten voor de toekomst van jouw onderneming.