Logo
Audi
Logo
Audi
strategy

MHEV plus: Audi's volgende stap in hybridetechnologie.

Met MHEV plus zetten Audi de volgende stap op het gebied van hybridetechnologie en creëert het merk opnieuw Voorsprong door techniek. MHEV plus staat voor een 48 volt mild-hybridesysteem waarbij een powertrain generator (PTG), een riemaangedreven startmotor (belt alternator starter of BAS) en een lithium-ijzerfosfaatbatterij een slim samenspel aangaan om de verbrandingsmotor te ondersteunen. Dat betaalt zich uit in een lager brandstofverbruik, handig nieuwe functies én nog meer dynamiek. MHEV plus maakt het zelfs mogelijk om korte afstanden volledig elektrisch aangedreven af te leggen en geheel elektrisch in te parkeren. De nieuwe Audi S5 is het eerste model van Audi dat de MHEV plus-technologie standaard meekrijgt.

MHEV plus-technologie is uniek voor Audi en in eigen huis ontwikkeld voor Audi-modellen (voorwielaandrijving én quattro) die gebaseerd zijn op het nieuwe Premium Platform Combustion (PPC). MHEV plus gaat verder dan traditionele mild-hybridetechnologie en markeert tussenvorm tussen mild- en plug-in hybridetechnologie. Met MHEV plus realiseert de nieuwe Audi S5 met de 270 nkW/267 pk sterke 3.0 TFSI V6 en quattro vierwielaandrijving een brandstofbesparing van 0,74 l/100 km volgens de WLTP-cyclus, wat overeenkomt met CO2-reductie van 17g/km.

rocket_launch

Audi MHEV Plus tilt hybride technologie naar een hoger niveau.

Het nieuwe van de MHEV plus-technologie zit hem voornamelijk in de toevoeging van een PTG, oftewel een powertrain generator met geïntegreerde elektromotor. Deze werkt samen met de riemaangedreven startmotor (BAS), die Audi ook bij vorige generaties mild-hybridetechnologie gebruikte. Naast de nieuwe, compacte PTG - die slechts 21 kg weegt - en de riemaangedreven startmotor is ook de lithium-ijzerfosfaatbatterij (1,7 kWh) een sleutelcomponent. Het complete systeem maakt voor optimale prestaties en efficiency gebruik van vloeistofkoeling.

globe_uk

Audi MHEV Plus verlaagt verbruik zonder in te leveren op kracht.

De PTG beschikt over een geïntegreerde, elektronische aansturing en is direct gemonteerd op de uitgaande as van de transmissie. Hij kan bij snelheden tot 140km/u voor een elektrische vermogensboost van maximaal 18 kW/24 pk zorgen. Daarmee accelereert een Audi met MHEv plus nog krachtiger en soepeler, zeker vanuit stilstand, omdat het maximumkoppel van de elektromotor (230Nm) direct na het starten van de auto al beschikbaar is. boven 140 km/u wordt de PTG automatisch losgekoppeld van de aandrijflijn. 

Naast verbeterde prestaties draagt het MHEV plus-systeem op verschillende manieren bij aan het verminderen van het brandstofverbruik en de CO2-uitstoot. MHEV plus kan bijvoorbeeld de verbrandingsmotor mogelijk. Doordat de airconditioning een elektrische compressor heeft, blijft hij met dank aan de PTG ook met uitgeschakelde verbrandingsmotor functioneren. Bovendien zijn parkeermanoevres volledig elektrisch aangedreven uit te voeren, zowel vooruit als achteruit.

battery_full

Audi MHEV Plus schakelt slim tussen elektrisch en brandstof.

MHEV plus maakt ook volledig elektrisch rijden mogelijk, bijvoorbeeld als een Audi met deze technologie een stad nadert. De elektromotor van de PTG, die wordt gevoerd door de lithium-ijzerfosfaatbatterij, volstaat dan om de actuele snelheid aan te houden. Uiteraard kan de verbrandingsmotor altijd weer bijspringen, bijvoorbeeld als de acculading onder een bepaald niveau komt. In het algemeen geldt dat de verbrandingsmotor eerder bijspringt naarmate de acculading lager wordt. Hiermee voorkomt het systeem extra energieverbruik voor elektrisch rijden. Dit zou namelijk leiden tot een verdere afname van de batterijcapaciteit. Aan de andere kant kan de verbrandingsmotor de batterij ook opladen voor ondersteuning op hogere snelheden. Voor bijvoorbeeld elektrisch parkeren en filerijden in de stad volstaat een geringe batterijlading.

Als laadstatus boven het doel komt dat bij de gekozen rijmodus past, schakelt de verbrandingsmotor bij een iets verhoogde vraag naar vermogen pas later in. Op deze manier ontlaadt de batterij richting de doelcapaciteit, waardoor energie zo efficiënt mogelijk wordt teruggewonnen. In het algemeen geldt: hoe hoger de snelheid, des te meer auto wordt aangedreven door de verbrandingsmotor.

De informatie in dit nieuwsbericht was actueel op de datum van publicatie. Wijzigingen in modellen, uitvoeringen, prijzen, technische specificaties, afbeeldingen, of andere informatie zijn te allen tijde voorbehouden. Eventueel genoemde prijzen betreffen consumentenadviesprijzen. Het staat dealers en servicepartners vrij eigen verkoopprijzen en kortingen te hanteren. Aan de inhoud van dit nieuwsbericht kunnen geen rechten worden ontleend.