Audi presenteert de derde generatie van de zeer succesvolle Audi Q5.

Audi presenteert de derde generatie van de wereldwijd zeer succesvolle Audi Q5. De nieuwe SUV staat op het innovatieve Premium Platform Combustion (PPC) dat uiteenlopende verbrandingsmotorvarianten ondersteunt. In Nederland zal de focus op de plug-in hybride-uitvoering liggen. Andere opvallende noviteiten van de nieuwe Audi Q5 zijn de hightech verlichtingstechnologie met instelbare lichtsignaturen, het E3 1.2 elektronicaplatform voor het gedigitaliseerde interieur en de beschikbaarheid van de modernste rijassistentiesystemen. De Nederlandse prijzen van de nieuwe Audi Q5 worden naar verwachting eind dit jaar bekendgemaakt, waarna hij begin 2025 te bestellen is en medio volgend jaar in in ons land op de markt wordt verwacht.

De nieuwe Audi Q5 is het volgende hoofdstuk van een wereldwijd succesverhaal. Hij is net als de nieuwe A5 gebaseerd op het nieuwe Premium Platform Combustion. De nieuwe Q5 oogt nog sportiever dan zijn voorgangers, onder meer door de brede Singleframe grille met air-curtains aan weerszijden, grote luchtinlaten, de doorlopende lichtstrip aan de achterzijde en de diffuser. Voor de nieuwe Q5 zijn (gestroomlijnde) lichtmetalen velgen beschikbaar die in grootte variëren van 17 tot en met 21 inch. 

De nieuwe Audi Q5 is nóg praktischer. 

De nieuwe Audi Q5 is handiger en praktischer dan ooit. Zo is de comfortabele driezits achterbank verschuif- en kantelbaar om extra bagageruimte te creëren. Met geheel neergeklapte achterbank is een laadvolume tot 1.473 liter beschikbaar. De afdekking van de bagageruimte is nu op te bergen in een speciaal compartiment onder de vloer. Onder de centrale armsteun voorin bevindt zich een nog ruimer opbergvak. Daarnaast zijn er voor- en achterin diverse USB-C-aansluitingen, optioneel met een (snel)laadcapaciteit tot 100 W. 

Bekijk de nieuwe Q5 maar eens even goed.

Het comfortabele interieur van de Audi Q5 2024.

In het cleane interieur van de nieuwe Audi Q5 vervult het ‘digital stage’ schermconcept een prominente rol. Hierin komen de Audi virtual cockpit (11,9 inch) en het dunne en gebogen vrijstaande Audi MMI Display met OLED-technologie (14,5 inch) samen. Deze ‘digital stage’ is uit te breiden met een 10,9 inch display met privacy mode voor de voorpassagier. Die kan bijvoorbeeld films kijken zonder daarbij de bestuurder af te leiden. Ook een naar eigen wens in te stellen head-up display is leverbaar.

Dankzij gerichte aero-akoestische maatregelen zoals een geluiddempende voorruit en een perfecte afwerking is het in het interieur opvallend stil. Een ‘soft wrap’ omarmt de inzittenden. Hoogwaardige, zacht aanvoelende duurzame materialen dragen bij aan het gevoel van luxe en comfort. Zo zijn de luxe bekledingsmaterialen Kaskade en Dinamica gemaakt van gerecycled polyester en/of resttextiel. Hoogglans afwerkingsdetails zetten daarbij fraaie accenten. 

Handig en intuïtieve bediening in deze Audi.

Het nieuwe E3 1.2 elektronicaplatform is de spil van het digitale interieur. Hierbij is ook een handige spraakassistent inbegrepen, die dankzij AI (Artificial Intelligence) zelflerend is en door gebruik dus steeds beter kan inspelen op wensen van de inzittenden. De AI-functie wordt weergeven via een avatar op het centrale display of het head-up display. Het infotainmentsysteem maakt gebruik van Android Automotive OS, dat over-the-air updates mogelijk maakt. Externe apps zijn verkrijgbaar in de store, die is geïntegreerd in de MMI. Optioneel is een Bang & Olufsen Premium Sound System (685 Watt) met 16 speakers en Vehicle Noise Compensation leverbaar. 

Nieuw licht (op veiligheid) in de Q5.

Ook op het gebied van lichttechnologie verlegt de nieuwe Audi Q5 grenzen. Een noviteit aan de achterzijde is het projectielicht in de achterspoiler dat bij remmen een graphic op de achterruit projecteert en zo de oppervlakte van de remverlichting aanzienlijk vergroot. De 3D-achterlichten kunnen ook communiceren met andere voertuigen en de infrastructuur (car-to-X). Als de auto meldingen over bijvoorbeeld ongevallen ontvangt, waarschuwen de achterlichten achteropkomend verkeer met een herkenbare signatuur. De waarschuwingsfunctie voor het te dicht naderen van de auto is ook inbegrepen Uiteraard maakt de geavanceerde lichttechnologie zowel vóór als achter individuele, dynamische lichtdesigns mogelijk.

De gloednieuwe Audi Q5 en zijn interieur.

Dynamiek en comfort.

Standaard beschikt de nieuwe Audi Q5 over een onderstel met stalen veren. Een sportonderstel is optioneel. De Frequency Selective Damping en de dynamische afstemming van de vooras dragen bij aan het optimaal absorberen van dempingskrachten, vooral op slecht wegdek. Op een strakke ondergrond maakt dit systeem het mogelijk om een hoge dempingskracht te realiseren. Daarmee zijn bijvoorbeeld rijbaanwisselingen op de snelweg met maximale stabiliteit uit te voeren. Optioneel is luchtvering met adaptive damper control leverbaar. Hiermee wordt de spreiding tussen hoogstaand comfort en optimale dynamiek nog breder. Een verder verfijnde progressive steering-stuurinrichting is standaard op elke nieuwe Audi Q5. 

Nieuwste rijassistentiesystemen in de nieuwe Q5.

De nieuwe Audi Q5 biedt veiligheid van hoog niveau dankzij standaardvoorzieningen als parkeerhulp met afstandsweergave, cruise control met speed limiter, lane departure warning, efficiency assistent en vermoeidheidsassistent. Met speciale assistentiepakketten is het aantal rijhulpsystemen verder uit te breiden. Daarbij is bijvoorbeeld de nieuwe adaptieve remassistent plus inbegrepen. Deze maakt het rijden veiliger en relaxter door bij het accelereren en het remmen automatisch een vaste afstand tot voorliggers aan te houden en door de auto daarbij binnen de wegmarkeringen te houden. In Active Front Assist komen vier functies samen: Front Emergency Brake Assist, Evasion Assist, Turn Assist en Front Cross Traffic Assist. Ook een cruise control die gebruik maakt van verkeerstekenherkenning, Park Assist plus en Rear Turn Assist zijn leverbaar. 

De nieuwe Q5 is vanaf volgend jaar leverbaar.

De productie van de nieuwe Audi Q5 gaat opnieuw plaatsvinden in Mexico. Vanaf medio volgend jaar wordt hij leverbaar in Nederland, voorzien van een plug-in hybride aandrijflijn. Meer informatie, specificaties en prijzen van de nieuwe Audi Q5 volgen naar verwachting eind dit jaar, terwijl het model per begin 2025 in ons land te bestellen zal zijn.

De informatie in dit nieuwsbericht was actueel op de datum van publicatie. Wijzigingen in modellen, uitvoeringen, prijzen, technische specificaties, afbeeldingen, of andere informatie zijn te allen tijde voorbehouden. Genoemde prijzen betreffen consumentenadviesprijzen. Het staat dealers en servicepartners vrij eigen verkoopprijzen en kortingen te hanteren. Aan de inhoud van dit nieuwsbericht kunnen geen rechten worden ontleend. * Alle prijzen vermeld in dit nieuwsbericht zijn, tenzij anders vermeld inclusief BTW en BPM, kosten rijklaar maken, recyclingsbijdrage en legekosten. Zie voor verkoopinformatie Audi.nl.

*Het genoemde aantal kilometers is de theoretische maximale actieradius volgens WLTP testsystematiek. Deze maximale actieradius kan onder meer worden beïnvloed door de voertuigconfi guratie, acculeeftijd en omgevings- en klimaatomstandigheden zoals de buitentemperatuur, de verkeerssituatie en het rijgedrag.

** De laadtijd van de accu, het maximale DC-laadvermogen bij HPC-laders (High Power Charging) en de bijgeladen actieradius zijn vastgesteld volgens DIN 70080. Deze waarden zijn van diverse factoren afhankelijk, waaronder de buitentemperatuur, de accutemperatuur, het stekkertype, het gebruik van de preconditioneringsfunctie (om bijvoorbeeld vooraf het interieur op temperatuur te brengen), het vermogen van de laadpaal, het accupercentage (State of Charge) en de accudegradatie. Het laadvermogen neemt af naarmate de accu voller is. Met laadverliezen is rekening gehouden.