Audi onthult de langverwachte
A6 e-tron.

Audi heeft met de introductie van de A6 e-tron een nieuwe standaard gezet in het premiumsegment van elektrisch rijden. Deze nieuwste toevoeging aan het Audi-assortiment, die zowel als Sportback als Avant leverbaar zal zijn, combineert stijlvol design met indrukwekkende prestaties en innovatieve technologie. Met een theoretisch rijbereik van meer dan 750 kilometer* wordt deze elektrische auto een krachtige speler in het landschap van duurzame mobiliteit.

Stijlvol en gestroomlijnd design.

De A6 e-tron-modellen zijn direct herkenbaar aan hun dynamische en gestroomlijnde design. Met opvallende elementen zoals de brede Singleframe-grille, vlakke dagrijverlichting en een vloeiende, lage daklijn, stralen zowel de Sportback als de Avant een gevoel van snelheid en elegantie uit. De strakke lijnvoering en de aerodynamische details, zoals de perfecte afwerking van de vlakke wagenvloer, zorgen voor een indrukwekkend lage luchtweerstandscoëfficiënt (Cw-waarde), die voor de Sportback op 0,21 ligt en voor de Avant op 0,24. Dit draagt bij aan zowel de esthetiek als de efficiëntie van de voertuigen.

De A6 e-tron van buiten.

Innovatieve lichttechnologie.

Net als bij de Q6 e-tron, maakt Audi bij de A6 e-tron gebruik van geavanceerde LED- en OLED-lichttechnologie. Deze technologie biedt niet alleen uitstekende verlichting, maar maakt ook gepersonaliseerde animaties mogelijk voor zowel de voor- als achterlichten. Daarnaast is het mogelijk om de achterlichten te koppelen aan car-to-x-communicatie, waardoor andere weggebruikers gewaarschuwd kunnen worden voor gevaarlijke situaties zoals stilstaande voertuigen of ongevallen.

Geavanceerde technologie en comfort.

De Audi A6 e-tron biedt een ongekend niveau van bedieningsgemak en comfort. Het gebogen MMI panoramische display bestaat uit de Audi virtual cockpit van 11,9 inch en een 14,5 inch MMI touch display, waarmee bestuurders gemakkelijk toegang hebben tot alle essentiële functies. Met slimme voice control en de integratie van ChatGPT, is de bediening intuïtief en gebruiksvriendelijk. Voor de passagier is er optioneel een 10,9 inch display beschikbaar, waarmee films kunnen worden bekeken zonder de bestuurder af te leiden. Het geavanceerde schermconcept kan verder worden uitgebreid met een augmented reality display van de tweede generatie, dat digitale informatie naadloos integreert met de buitenwereld op de voorruit.

Het interieur van de A6 e-tron is ontworpen met oog voor luxe en welzijn. Met hoogwaardige bekledingsmaterialen en opties zoals vier-zone automatische airconditioning, een air quality pakket, ionisator en parfumering, biedt de A6 e-tron een wellness-ervaring tijdens het rijden. Het optionele panoramadak met elektrisch aangestuurde vloeibare kristallen kan op verzoek van transparant naar ondoorzichtig worden aangepast, wat bijdraagt aan de premium ambiance van de auto.

Prestaties en efficiëntie.

Onder de motorkap van de Audi A6 e-tron bevindt zich een 100 kWh accupakket (94,4 kWh netto), dat goed is voor een rijbereik van ruim 750 kilometer* in de Sportback en 720 kilometer* in de Avant. De A6 e-tron performance heeft een systeemvermogen van 270 kW (367 pk) en accelereert in 5,4 seconden van 0 naar 100 km/u. De topsnelheid ligt op 210 km/u. Voor wie nog meer prestaties zoekt, biedt de S6 e-tron met quattro vierwielaandrijving en een vermogen van 405 kW (551 pk) een acceleratie van 0 naar 100 km/u in slechts 3,9 seconden en een topsnelheid van 240 km/u. De actieradius van de S6 Sportback e-tron bedraagt ruim 670 kilometer*.

De A6 e-tron van binnen.

Snel laden en regeneratief remmen.

Een van de meest indrukwekkende aspecten van de A6 e-tron is de laadsnelheid. Dankzij de 800 volt-technologie op het Premium Platform Electric (PPE) kan de auto bij een geschikt laadstation binnen tien minuten 310 kilometer aan rijbereik bijladen. Het opladen van 10 tot 80% van de batterij duurt slechts 21 minuten. Zelfs bij laadstations met 400 volt-technologie biedt Audi de mogelijkheid tot ‘bankladen’, waarbij de 800 volt-batterij wordt gesplitst om efficiënt te laden met 135 kW per deel.

De A6 e-tron beschikt ook over een geavanceerd regeneratief remsysteem, dat tot 95% van de dagelijkse remacties kan verzorgen en daarbij energie terugwint. Via stuurpaddles kunnen bestuurders de intensiteit van energieterugwinning naar wens aanpassen, en de speciale ‘B’ rijstand biedt een ‘one-pedal’ rijervaring.

Dynamisch en comfortabel rijden.

Het onderstel van de Audi A6 e-tron is ontworpen om een perfecte balans te bieden tussen dynamiek en comfort. De optionele adaptieve luchtvering met elektronisch aangestuurde demping past zich automatisch aan de rij- en wegomstandigheden aan, en maakt het mogelijk om de rijhoogte van de auto te variëren voor optimale aerodynamica en efficiëntie. In de Audi S6 e-tron zorgt de quattro vierwielaandrijving met nadruk op de achterwielen voor maximale stabiliteit en rijdynamiek, ongeacht de omstandigheden.

Hoogwaardige assistentiesystemen.

Audi heeft de A6 e-tron uitgerust met een breed scala aan geavanceerde assistentiesystemen die bijdragen aan zowel veiligheid als comfort. Standaardfuncties zijn onder andere Park Assist plus, een achteruitrijcamera, adaptieve cruise control en een vermoeidheidsassistent. Nieuw is de adaptieve remassistent plus, die de auto binnen de rijstrook houdt en een vaste afstand tot voorliggers aanhoudt, met gebruik van hoge resolutie navigatiekaarten en zwermdata van andere voertuigen.

Beschikbaarheid en prijzen.

De Audi A6 e-tron en S6 e-tron zullen vanaf september te bestellen zijn. Verdere details over specificaties en prijzen worden in aanloop naar de marktintroductie bekendgemaakt. Met deze nieuwe modellen bevestigt Audi zijn leidende positie in de wereld van elektrisch rijden, waarbij het wederom een ‘Voorsprong door techniek’ demonstreert. Klik op de button hieronder om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws rondom de A6 e-tron.

De informatie in dit nieuwsbericht was actueel op de datum van publicatie. Wijzigingen in modellen, uitvoeringen, prijzen, technische specificaties, afbeeldingen, of andere informatie zijn te allen tijde voorbehouden. Genoemde prijzen betreffen consumentenadviesprijzen. Het staat dealers en servicepartners vrij eigen verkoopprijzen en kortingen te hanteren. Aan de inhoud van dit nieuwsbericht kunnen geen rechten worden ontleend. * Alle prijzen vermeld in dit nieuwsbericht zijn, tenzij anders vermeld inclusief BTW en BPM, kosten rijklaar maken, recyclingsbijdrage en legekosten. Zie voor verkoopinformatie Audi.nl.

*Het genoemde aantal kilometers is de theoretische maximale actieradius volgens WLTP testsystematiek. Deze maximale actieradius kan onder meer worden beïnvloed door de voertuigconfi guratie, acculeeftijd en omgevings- en klimaatomstandigheden zoals de buitentemperatuur, de verkeerssituatie en het rijgedrag.

** De laadtijd van de accu, het maximale DC-laadvermogen bij HPC-laders (High Power Charging) en de bijgeladen actieradius zijn vastgesteld volgens DIN 70080. Deze waarden zijn van diverse factoren afhankelijk, waaronder de buitentemperatuur, de accutemperatuur, het stekkertype, het gebruik van de preconditioneringsfunctie (om bijvoorbeeld vooraf het interieur op temperatuur te brengen), het vermogen van de laadpaal, het accupercentage (State of Charge) en de accudegradatie. Het laadvermogen neemt af naarmate de accu voller is. Met laadverliezen is rekening gehouden.