R8 Coupé V10 performance

De overtreffende trap

De Audi R8 Coupé Performance

Audi weet hoe het voelt om rally’s en races te winnen en dat betaalt zich uit in de Audi R8 Coupé V10 performance quattro. Het uiterlijk loopt in de pas met de topprestaties: grote luchtinlaten naast de brede singleframe-grille, strakgespannen lijnen over de flanken die de middenmotor optisch benadrukken en een ver naar boven doorlopende achterdiffusor. Deze 620 pk sterke coupé manifesteert zich precies op het snijpunt van weggebruik en circuitinzet. 

Ga direct naar:

De R8 Coupé Performance heeft enorm veel te bieden.

Designelementen van de racewereld

Veel designelementen van de nieuwe Audi R8 zijn direct te herleiden naar de actuele racewereld en de rijke autosporthistorie van Audi. Zie de ver naar voren geschoven zitpositie, de flink geaccentueerde spatborden en de markante diffusor. 

Brede en sportieve voorkant

Lage horizontale lijnen dragen bij aan het breedte-effect van de voorzijde. Daardoor oogt de Audi R8 Coupé V10 performance quattro nog lager en sportiever, wat zijn dynamische uitstraling versterkt.

Dominante zijkant met kenmerkende blades

Aan de zijkant domineren de karakteristieke blades, die de krachtige uitstraling van de auto benadrukken. Deze unieke designelementen dragen ook bij aan de aerodynamica en de algehele sportieve look.

Indrukwekkende achterkant en sportieve details

De achterkant maakt een statement met het luchtrooster over de volle breedte, glanzend zwarte ovale uitlaatuiteinden en een grote, vaste CFRP-achtervleugel. Exclusieve opties zoals het matte titaankleurige exterieurpakket, de Ascariblauwe carrosseriekleur, en de 20-inch wielen in 5-V-dynamiek-design geven de auto een persoonlijke touch.

Nog meer vermogen, nog betere prestaties in de R8 performance

De tussen de assen geplaatste atmosferische V10-motor is het hart van de Audi R8. In de performance-versie levert deze maar liefst 50 pk extra, waardoor het motorvermogen uitkomt op 456 kW/620 pk. Hierdoor neemt de sprint naar 100 km/h geen 3,4 maar 3,1 seconden in beslag en wordt de topsnelheid verhoogd van 324 tot 331 km/h. Ook qua koppel is er een verschil: bij 6.500 toeren is 580 Nm beschikbaar.

De vaste achtervleugel van de Audi R8 Coupé V10 performance quattro is een goed zichtbaar herkenningsteken voor de indrukwekkende prestaties.

De R8 Coupé V10 Performance van buiten

Voor weggebruik geoptimaliseerde racetechniek

De verwantschap van de Audi R8 Coupé V10 performance quattro met een pure raceauto gaat veel verder dan alleen de uitstraling. Sterker nog, de aandrijflijn komt ook op circuits tot zijn recht. De dry-sumpsmering is bekend uit de autosport. De 5,2-liter V10 werkt met een extreem hoge compressieverhouding van 12,7:1. Alleen in de performance-uitvoering zijn de veertig kleppen voorzien van het ultralichte en zeer harde titanium. 

De middenmotor is bijzonder laag in het koetswerk geplaatst, wat een van de technische verklaringen is voor het scherpe stuurgedrag van de Audi R8. 

De versnellingen van de 7-traps S tronic transmissie liggen dicht op elkaar. Deze bak is vanaf de basis nieuw ontwikkeld en met schakelpaddels achter het stuur te bedienen. De voor het middenmotorconcept geoptimaliseerde quattro-aandrijving verdeelt het aandrijfkoppel altijd optimaal over de wielen. Mede hierdoor neemt de Audi R8 Coupé V10 performance quattro een beslissende voorsprong op het gebied van tractie, dynamiek en rijveiligheid.

Het onderstel blinkt uit door scherpte

In de racewereld zijn twee aspecten van bovengemiddeld belang: het vermogen en de manier waarop de auto dit op het asfalt kwijt kan. En dat is waar een bovengemiddeld goed onderstel bij om de hoek komt kijken. De Audi R8 Coupé V10 performance quattro heeft rondom dubbele aluminium driehoeksdraagarmen en een stevigere vering en demping. Adaptieve dempers zijn er in de vorm van het optionele Audi magnetic ride. Ideaal om in een fractie van een seconde de demperwerking aan de rijstijl en het wegkarakter aan te passen. 

De nieuw gekalibreerde stuurbekrachtiging reageert nog directer en geeft uitstekende terugkoppeling. De naar wens geïnstalleerde dynamic steering varieert de stuurratio op basis van de snelheid en dat draagt bij aan de speelse handling. Voor als het niet sneller, maar juist langzamer moet, heeft de Audi R8 Coupé V10 performance quattro standaard met carbon verstevigde keramische remmen. De remzadels zijn van huis uit antracietgrijs, maar vlammend rood wordt ook geleverd. 

Proefrijden in de R8 Coupé V10 Performance?

Geef je voorkeursdatum en -tijd op.

Plan gemakkelijk je proefrit.

Geweldig dat je deze auto komt proberen! We nemen snel contact met je op. Kies hieronder alvast je datum en tijdstip.

Uur
:
Minuut

Geavanceerde gewichtsbesparing

Het Audi Space Frame is samengesteld uit aluminium en met koolstofvezel versterkte kunststof (CFRP – carbon fiber-reinforced polymer). Daarmee komt het totaalgewicht van de Audi R8 Coupé V10 performance quattro op slechts 1.595 kilo. Maar weinig kilo’s en veel pk’s alleen zijn niet voldoende voor een sportauto van dit kaliber, want de architectuur moet ook berekend zijn op de grote krachten die zo’n bolide opwekt. Daarom heeft de Audi R8 een uitgekiende vakwerkconstructie van extrusieprofielen in de voor- en achterkant. Deze structuur draagt bij aan de hoge torsiestijfheid en die vormt de basis voor de directe en exacte handling.

De racerij als voorbeeld

De Audi R8 LMS is de broer van de Audi R8. Dit familielid blinkt wereldwijd uit op beroemde circuits. Zo heeft de Audi R8 LMS vier eindzeges in de prestigieuze 24-uursraces op de Nürburgring en op Spa alsmede in Dubai achter zijn naam staan. Daarnaast zegevierde hij drie keer in de Bathurst 12 Hour. 

De nauwe verwantschap tussen street legal en competition versies blijkt uit het feit dat vijftig procent van de onderdelen uitwisselbaar is tussen GT3-raceauto en productieversie. De V10-motor is vrijwel identiek, om maar eens een heel belangrijke component te noemen. En met de Audi R8 LMS GT4 deelt het seriemodel zelfs zestig procent van de onderdelen. 

Aanbod R8 bij Pouw

Ontdek ze allemaal

Interesse in de R8 Coupé V10 performance?

Plan vrijblijvend je proefrit in of vraag een offerte aan.

Pouw Audi vestigingen

Welkom bij Pouw. Nieuwe en gebruikte personenauto's, bedrijfswagens. Vakkundig onderhoud en reparaties.